Cum s-a modificat „legea produselor românești”? - Revista Ferma
3 minute de citit

Cum s-a modificat „legea produselor românești”?

758439 810084141 m Cum s-a modificat „legea produselor românești”?

Proiectul de lege care obligă marile lanțuri de magazine să aibă pe rafturi produse românești a trecut de Comisia de Agricultură din Camera Deputaților și urmează să fie dezbătut în plen după Paște.

Producătorii români pot să aprovizioneze marile magazine cu legume, fructe, carne, lactate, produse de panificație și a fost introdusă pe listă și mierea de albine.

Ca să nu fim acuzați de discriminare, deputații au scos sintagma „produs românesc” sau „produs tradițional românesc” din formulările noii legi. Peste tot pe unde a fost invitat, la televizune, radio etc, președintele Comisiei de Agricultură, Nini Săpunaru, s-a ferit să spună „produs românesc”. Termenul a fost înlocuit cu sintagma „lanț scurt de aprovizionare”. „Dacă producătorii români de cartofi pot să asigure marfă în magazine în procent de 80% chiar și iarna, rămâne cartoful pe lanțul scurt de aprovizionare, dacă nu, nu rămâne. Nu vorbim de produse tradiționale românești. Această sintagmă a fost scoasă din lege. Se încurajează aprovizionarea pe lanțul scurt, o legătură strânsă între producător și comerciant. Vom avea posibilitatea să vedem în supermarket produse românești din zona lui. Vor aproviziona cu marfă de sezon. Nu-i vom obliga să aducă iarna salata verde din România, că nu are de unde”, a explicat Săpunaru.

 

„Produs românesc” vs. „lanț scurt de aprovizionare”

Oradea, oraș pe graniță, la 20 km de primul sat din Ungaria. Pe „lanțul scurt de aprovizionare”, supermarket-ul poate să cumpere lapte, carne, ouă, legume etc. și de la fermierii maghiari. Produsele sunt achiziționate din zonă, de la producătorii din zonă. Poate nu ar fi rău ca legea să fie clară din acest punct de vedere.

Normele de aplicare a legii și procentul de produs românesc prezent pe rafturile magazinelor vor fi decise de Guvern.

A fost însă scoasă din proiectul de lege prevederea care închidea marile magazine la sfârșitul săptămânii.

„Susținem această lege, este foarte important să încurajăm prezența produselor românești în magazine. Acum, sigur, că e 51- 52 -50 – 49%, e o chestiune de nuanță. Foarte important este să încurajăm producătorii noștri să se regăsească cât mai mult în hypermarket-uri. Este important ca acest act legislativ să nu creeze tensiuni, ci să reglementeze lucrurile în sistem, iar consumatorul și producătorul să nu fie afectați”, spune ministrul Agriculturii, Achim Irimescu.

 

 

Articol publicat in revista Ferma nr.8(169) 1 – 14 mai 2016

Cisteste si...

Recomandările redacției
Ultimele articole
tractor Ursus

Ursus are un nou proprietar

Ursus, producătorul polonez de tractoare a fost cumpărat grupul ucrainean M.I. Corw condus de antreprenorul din Kiev, Oleg Krot, pentru […]

Citește mai multe știri →