Apropierea de fermieri şi reducerea timpilor de aşteptare pentru asigurarea pieselor de schimb şi a intervenţiilor de service în campaniile agricole vine ca o cerinţă firească pentru furnizorii de tehnică agricolă. Agrocomerţ şi-a propus să scurteze la circa 70-80 km distanţa dintre clienţii săi şi orice punct de lucru al companiei. După ce în 2007 a deschis filiala de la Pieleşti – Dolj, expansiunea firmei prin deschiderea de filiale proprii a cunoscut în ultimii ani un ritm accelerat: în 2012 a lansat un nou sediu la Ardud (Satu-Mare), în 2013 la Mureş, în 2014 la Jucu – Cluj şi în 2015 la Sebeş – Alba. Recent, compania a reunit judeţele Braşov şi Covasna într-un nou punct de lucru la Chichiş, cu o suprafaţă de aproximativ 5500 mp. Spaţiul de 600 mp cuprinde un showroom, birouri de vânzări, sală de conferinţe, un atelier de reparaţii modern, precum şi un depozit de piese de schimb bine dimensionat. „O bază materială construită pentru o bună funcţionare şi o relaţie corectă între noi şi dumneavoastră, cei care cumpăraţi şi exploataţi tehnică nouă, de marcă”, a explicat necesitatea investiţiei în noul sediu Dumitru Gârdan – preşedintele Consiliului de Administraţie al Agrocomerţ Holding.
Cultura cartofului şi zootehnia sunt ocupaţii agricole de bază în zonă, în ferme mici şi medii, multe ferme mixte, predominante fiind exploataţiile de la 1-2 ha la 10-15 ha şi cele de 80-100 ha. „Însă o exploataţie de 100 ha de cartof echivalează cu una de 1000 ha de cultura mare”, a precizat Emil Kadar, coordonatorul filialei de la Chichiş. „Având în vedere specificul zonei, cel mai bine vindem utilaje pentru nutreţuri – cositori, greble, prese etc., încărcătoare frontale, iar tractoare, de la 100, la 180-200 CP maxim, un tractor care să poată fi folosit şi în grajd. Vindem şi combine de recoltat furaje precum Jaguar. La Covasna, utilajele mari sunt achiziţionate în general de prestatorii de servicii”, a adăugat reprezentantul de vânzări al Agrocomerţ în judeţele Covasna şi Braşov.
În curtea noii filiale, fermierii au putut vedea două combine Claas, un Lexion cu heder şi un Claas Tucano 430 de 245 CP, tractoarele Arion 610 de 145 CP şi Elios 230 de 91 CP, alături de puternicul Claas Xerion 4000 Trac de 435 CP, plugul Cayros XMS 4/950 şi semănătoarea D9 4000 Super de la Amazone, grebla Volto 45 şi presa Rollant 340 RC de la Claas, combinatorul Korund 8/450 K de la Lemken, cultivatorul VibroDisc RT 500 şi scarificatorul RB 5 de la Siptec, o remorcă tehnologică pentru furaje Samurai de la Seko (15 mc) şi remorca de transport ZDK 140 de la Oehler.
21 de branduri reprezentate în 21 de judeţe ale ţării
După tăierea panglicii, în prezenţa a cel puţin o sută de fermieri şi parteneri, printre care şi Michael Beier, director general al Centrului Regional Claas la Bucureşti, Franz Jakoby – reprezentant Lemken în România, Liviu Zimcea – reprezentant Amazone în România sau Daniel Motorga – reprezentant Siptec (Papadopoulos), a urmat prezentarea activităţii Agrocomerţ şi a ofertei de utilaje. „Am început cu 16 oameni, acum suntem aproape o sută de angajaţi. Am adus prima combină Claas nouă în România. Apoi am preluat şi alte firme de primă mână, precum Lemkem şi Amazone. Am fost o perioadă şi distribuitori Fendt. Iată, patru giganţi în producţia de utilaje, toate firme de familie”, a amintit Dumitru Gârdan începuturile companiei şi colaborarea cu mari nume din industria mondială de utilaje agricole.
Acum Agrocomerţ distribuie utilaje furnizate de 21 de parteneri, printre care, în afară de cele trei mari branduri germane menţionate, amintim Siptec, Hawe, Mailleux, Geringhoff, Oehler, Fransgard, Nardi, Jeantil, Giunti, Seko, Rotagri etc. Astfel, acoperă în totalitate gama de lucrări din agricultură.
Investiţia în oameni bine pregătiţi
Dar pentru ca aceste utilaje să lucreze la parametri pentru care au fost concepute, au nevoie de specialişti şi de reglaje de precizie pe care nu le poate face oricine. De aceea, Agrocomerţ investeşte în oameni pe care-i pregăteşte la firmele care produc utilajele, la Centrul Regional Claas de la Bucureşti sau în şcolile proprii din Timişoara şi Pieleşti.
Pentru Agrocomerţ, service-ul post-garanţie este „activitatea cea mai presantă. Serviciul de piese de schimb este la un nivel de profesionalism extrem”, ne asigură Dumitru Gârdan, făcând apoi referire la numărul mare de repere pe stoc aflate în depozitul central de la Săcălaz. Numai la Claas, stocul de piese valorează 1.678.000 de euro.
Activitatea firmei este repartizată pe trei departamente importante: Vânzări utilaje, cu o echipă de 11 specialişti, condusă de Mihai Florescu; Vânzări piese, cu 18 specialişti conduşi de Csaba Kis şi Departamentul de Service, format din 35 de tehnicieni coordonaţi de Alin Orţan.
DE LA UN CAL… PUTERE, LA TEHNICA GERMANĂ
Fidel mărcilor germane Claas şi Lemken, Zoltan Rakosi exploatează, împreună cu fratele său, 170 ha de teren agricol în comuna Cernat. Este „infectat de pământ” – după cum mărturiseşte – de la vârsta de 16 ani, iar în anul 1997 a pus bazele fermei cu 70 ari de teren, un cal şi… o căruţă. În structura culturilor predomină cartoful, apoi grâul şi mazărea. Prestările de servicii, în special de recoltat, sunt o a doua ocupaţie de bază a fraţilor Rakosi. Anual, deservesc extra 500-600 de hectare. Spune că nu e neapărat rentabil să prestezi pentru terţi, dar e necesar în zonă.
Mărturiseşte că dintre fermierii privaţi din Covasna, ei sunt primii care au spart gheaţa şi au bătut palma cu Agrocomerţ pentru achiziţia unei combine Claas. „În prezent avem un Tucano 320 cu absolut toate dotările. La lucrările solului, folosim maşini Lemken. E foarte binevenită această filială. În trecut, aşteptam piese de la Mureş sau Timişoara şi câte 2-3 zile. De acum, colaborarea cu Agrocomerţ va fi şi mai bună”, încheie Zoltan Rakosi.
AFACEREA RĂMÂNE ÎN FAMILIE
După aproape 28 de ani de activitate ca director general al Agrocomerţ Holding, Dumitru Gârdan a anunţat că a predat ştafeta fiului său, Cristian Gârdan. Tânărul în vârstă de 30 de ani a preluat conducerea Agrocomerţ în iunie 2018. „La 30 de ani ai săi şi la 67 de ani şi 9 luni ai mei, i-am cedat locul. Deci afacerea rămâne în familie”, a declarat Gârdan.
Întrebat de planurile de investiţii ca proaspăt manager al unui business care se apropie de 30 de ani de existenţă, Cristian Gârdan ne-a dezvăluit noile direcţii de dezvoltare ale firmei: „urmează o investiţie la sediul principal de la Timişoara, care va avea service şi piese de schimb. În paralel, deschidem o filială şi la Bihor, la Inant – Salonta, anul acesta. Ne consolidăm poziţia deoarece trebuie să avem filiale proprii în zonele cheie cu profil agricol puternic”.
Dumitru Gârdan: ”Filiala de la Chichiş e amplasată într-o zonă strategică, unde se despart trei drumuri principale, fiind foarte accesibilă şi vizibilă. E esenţial ca fermierul să găsească lângă el, la o distanţă de aproximativ70-80 km, un partener care are oameni pregătiţi şi asigură piese de schimb la timp”.
Cristian Gârdan: “Cu această filială, am reuşit să mai acoperim o zonă în care în trecut aveam un om de vânzări, iar acum venim în sprijinul fermierilor cu piese şi service. Sperăm ca zona să se dezvolte cu utilajele noastre, pentru că aducem nivelul I de calitate şi în servicii, şi în utilaje”.
Emil Kadar: „Până acum, aparţineam de filiala Mureş, care are în acoperire şi judeţul Harghita. La Chichiş avem un punct de lucru şi o echipă, un serviceman – pe Florin Gherghescu -şi un specialist pe piese de schimb – Incze Szabolcs. Firma fiind stabilită aici, fermierii au mai multă încredere în serviciile noastre. Până în Mureş sunt 200 km. Prin această nouă filială, am scurtat timpul de intervenţie la 24 de ore de la solicitare”.
Articol publicat în revista Ferma nr. 9/236 (ediţia 15-31 mai 2019)