Cerasus Grup Cotnari ţine pomicultura pe profit - Revista Ferma
7 minute de citit

Cerasus Grup Cotnari ţine pomicultura pe profit

un articol de
PETRONELA COTEA MIHAI
redactor Radio România Iaşi

Organizaţia de producători din sectorul pomicol ”Cerasus Grup Cotnari”, judeţul Iaşi, este continuatoare a activităţii primului Grup de Producători creat în România pe segmentul de pomicultură.
La început erau asociaţi peste 30 de proprietari de livezi care căutau soluţii de a vinde cât mai convenabil şi, eventual, de a crea un spaţiu de depozitare, pentru a valorifica mai convenabil fructele. Acum nucleul asociativ este stabilizat la 25 de membri, obiectivele activităţii îndreptându-se îndeosebi spre consolidarea prezenţei în lanţurile de supermarketuri şi în magazinele de profil, sub brandul Panere, creat în ultimii ani.

cerasus group 1_b 

 

Irigarea cu… cisterna

 

Chiar dacă anul 2020 a fost dificil, activitatea a fost menţinută în zona echilibrului, urmărindu-se atât îndeplinirea obiectivului de a realiza recolte calitative şi suficiente pentru a satisface toate comenzile, cât şi realizarea planului de investiţii. ”Chiar din timpul înfloritului, s-au înregistrat temperaturi de -8oC şi ni se făcuse inima cât un purice, crezând că va fi un an catastrofal în pomicultură. Până la urmă, livada s-a redresat şi am recăpătat speranţe. A urmat perioada de vară, cu secetă cruntă, pentru a iriga pomii fiind nevoiţi să cărăm aproape o 1500 mc de apă cu remorcile. Chiar dacă din trei tone de apă transportate într-o remorcă ajungeam în livadă cu 2,5 tone, restul pierzându-se pe drum, am reuşit să salvez o parte a producţiei de cireş, aportul de apă cunoscându-se îndeosebi la calibrul cireşelor”, explica Dănuţ Băianu, fondator al Organizaţiei de Producători Cerasus Grup Cotnari, judeţul Iaşi.

cerasus group 4_b 

 

Preţurile au compensat pierderile de producţie

 

S-au înregistrat scăderi de producţie de la 20% şi până la 70% (la cireş), dar pierderea a fost compensată prin preţuri bune şi prin cheltuieli mai mici cu recoltarea. Pandemia Covid 19 i-a ţinut în zonă pe mulţi cotnăreni şi pomicultorii au avut forţă de muncă locală. Una peste alta, fiind sub contracte ferme cu mai multe supermarketuri, în privinţa valorificării pe zona de consum în stare proaspătă, au avut eficienţa activităţii.

 

Viteză de lucru şi calitate pe linia de sortare

 

cerasus group 1_b

Au reuşit şi să investească semnificativ în extinderea spaţiului de depozitare şi a capacităţii de lucru, respectiv sortarea fructelor, asigurând viteză şi calitate. ”Investiţiile în automatizarea sortării erau absolut necesare. De exemplu, dacă merele se lovesc, rostogolindu-se pe banda de sortare, în primă fază, în lădiţe pot arăta bine, dar, în câteva zile, poţi primi semnale de la beneficiar că merele se strică. În plus, dacă altădată pregăteam un tir de marfă cu 35 de oameni în 14-16 ore, acum sunt suficienţi 11-13 oameni care lucrează maximum 5-7 ore. Viteza de lucru depinde, oricum, şi de soi, merele roşii având coaja mai tare şi mai rezistentă la rostogolire. În orice caz, aceste investiţii înseamnă o îndatorare la bancă prin credit de vreo 165 de mii de euro, plus o contribuţie proprie de aproximativ 100 de mii de euro”, explica producătorul ieşean.

 

Echilibru financiar

 

Un aspect important care a asigurat menţinerea echilibrului financiar în acest an a fost acela că 70-80% din livrări se fac pentru consum direct şi doar 20-30% pentru industrializare. Perioada de pandemie a influenţat negativ valorificarea fructelor către industrializare şi HoReCa, statutul de formă asociativă consolidată de care se bucură pomicultorii ieşeni reprezentând cel mai important argument care a condus la efectuarea unor tranzacţii salvatoare.

 

Corectitudine, calitate şi ritmicitate

 

”Cireşele de Cotnari erau folosite pentru confiere şi pentru obţinerea de produse consumate în HoReCa, însă, fiind stopată această activitate, a apărut primul blocaj. Noi am făcut şi export, dar în vara 2020 nu s-a mai putut exporta. Beneficiarul nostru tradiţional pe zona de industrializare, chiar dacă, la rândul său, a avut blocaj pe piaţă, a plătit 65-70 eurocenţi/kg, ceea ce nu reprezintă un preţ bun, dar a fost mulţumitor, în condiţiile în care a achiziţionat fructele şi a stat cu ele blocate în depozit, sperând la reluarea propriei sale activităţi. A apreciat colaborarea noastră precedentă, bazată pe corectitudine, calitate şi ritmicitate, iar respectul faţă de această formă asociativă a fost demonstrat prin achiziţionarea fructelor prioritar de la noi”, sublinia Dănuţ Băianu.

cerasus group 5_b 

 

Dezvoltarea identităţii pe piaţa fructelor

 

În 2021, principalele direcţii de investiţii sunt legate de gestionarea apei, precum şi cele legate de dezvoltarea identităţii pe piaţa fructelor şi de adaptarea la noile tehnologii a sistemului automatizat de sortare – calibrare – depozitare a fructelor. ”«Creierul» acestor sisteme automatizate se perfecţionează foarte rapid şi trebuie să ţinem pasul, pentru a rămâne la un standard înalt care aduce şi profit pe măsură. Pe de altă parte, trebuie să investim în tot ceea ce înseamnă tehnologie modernă, pentru a putea performa în producţie atât de mult, încât să putem acoperi nivelul celor care, de exemplu, nu declară producţiile/cantităţile livrate, dar pe piaţă sunt competitori cu noi. Aici am un mare off, deoarece nu sunt puţini nici samsarii de fructe şi nici cei care nu sunt fiscalizaţi, dar primesc aceleaşi subvenţii ca şi noi”, semnala Dănuţ Băianu.

danut baianu 1 m Cerasus Grup Cotnari ţine pomicultura pe profit

Mă doare faptul că nu reuşim să ne unim într-o asociaţie naţională cu adevărat puternică şi care să aibă un cuvânt important de spus în privinţa politicilor sectorului, a cercetării şi a gestionării marilor provocări care influenţează major domeniul – DĂNUŢ BĂIANU
fondator ”Cerasus Grup Cotnari”

BRAND CERTIFICAT GLOBALGAP
Brandul Panere creat de Cerasus Grup Cotnari a implementat standardul GlobalGAP, cel mai important standard european de bune practici şi sustenabilitate în agricultură, o garanţie a nivelului înalt de calitate şi siguranţă alimentară, în condiţii de protecţie a mediului înconjurător şi de responsabilitate asupra utilizării apei şi a activităţilor de cultivare. Sub acest brand, este proiectat ca în 2021 să apară şi primele produse procesate, după ce în acest an au fost testate reţetele tradiţionale pentru câteva sortimente de dulceaţă.
Click AICI şi vezi ce alţi paşi importanţi a făcut Cerasus Grup Cotnari!

25 DE MEMBRI ŞI PESTE 1000 TONE DE FRUCTE ANUAL
Cei 25 de proprietari de livezi din cadrul Organizaţiei de Producători Cerasus Grup Cotnari, dintre care doi asociaţi sunt persoane juridice, restul fiind persoane fizice, obţin anual câte o mie de tone de cireşe şi mere, producţiile anuale de prune şi pere situându-se la aproximativ 2-3 sute de tone. Organizaţia ieşeană are 32 de angajaţi, aici găsindu-şi locuri de muncă decente atât muncitorii şi tehnicienii, cât şi tinerii ingineri din zonă care fie au renunţat la ideea de a pleca la muncă în străinătate, fie au fost determinaţi să se întoarcă pe plaiurile natale, ca urmare a remuneraţiei pe măsură. Două asemenea exemple sunt şeful fermei de producţie, Cătălin Găină (promoţia 2012 – Horticultură, Iaşi, în anul 2015 revenit în ţară după 2 ani de muncă în Italia) şi şeful de depozit fructe, Vlăduţ Boca – promoţia 2019, Horticultură, Iaşi.

cerasus group BOX_b

Cătălin Găină (stg.) şi Vlăduţ Boca (dr.)

Cisteste si...

Recomandările redacției
Ultimele articole
Citește mai multe știri →