Conferința “High Nature Value (HNV): un răspuns la marile provocări ale comunităților și peisajelor rurale românești” a reunit, la mijlocul lunii martie, pentru concluzii la final de proiect, specialiști, decidenți, promotori, artizani și mici producători.
România este una dintre țările cu cele mai întinse suprafețe de teren agricol și deținătoarea unor zone cu Înaltă Valoare Naturală, care acoperă peste 30 la sută din suprafața agricolă a țării, o adevărată “ ladă de zestre” cu biodiversitate și comori de civilizație rurală. “Fânețele și pășunile din țara noastră se numără printre ultimele pajiști tradiționale cu ecologie intactă din Europa”, susțin specialiștii, citați în publicația RNDR “Peisaj agro-pastoral și biodiversitate” (publicația tematică 42, an II, 2015).
Peste două miliarde și jumătate de euro s-au cheltuit în perioada 2007-2013 pentru sprijinul acordat practicilor agricole pe terenurile cu Înaltă Valoare Naturală, după cum declara Achim Irimescu, ministrul Agriculturii: „În România, în perioada de programare 2007-2013, au fost alocate inițial măsurile care vizează în special zonele cu pajiști permanente (Măsura 211, Măsura 212 și Măsura 214) cca. 1,964 mld. euro, plățile efectuate la finalul implementării PNDR 2007-2013 pentru aceste trei măsuri fiind de cca. 2,58 mld. euro”.
Avem nevoie de o gândire strategică, anticipativă
Carlo Petrini, președintele mișcării Slow Food, a vorbit despre nevoia de apărare a patrimoniului local: “O țară ca România, cu o biodiversitate remarcabilă, cu produse locale de excepție, este inexplicabil că are atât de puține produse cunoscute la nivel european. Trebuie să fiți mândri de moștenirea voastră gastronomică, trebui să luptați pentru ea. Fiți orgolioși!”. Păstrarea biodiversității, menținerea viabilității zonelor cu înaltă valoare naturală, a vitalității culturale a comunităților, toate acestea sunt provocări pentru România. În domeniul formulării politicilor publice este nevoie de o gândire strategică, anticipativă, de acțiune și nu de reactivitate.
Proiectul “Terenuri agricole cu înaltă valoare naturală și dezvoltare rurală în România”, încheiat cu conferința amintită, s-a derulat în perioada 2013-2016. A fost finanțat prin Programul de Cooperare Elvețiano-Român și a beneficiat de implicarea Fundației Orange. Parteneri în consorțiu sunt compania Agridea (Elveția) și trei organizații cu vocație națională, Fundația ADEPT Transilvania, WWF-România, ProPark – Fundația pentru Arii Protejate. Partenerii locali au fost Asociația Zarand, Microregiunea Pogany-Havas, Fundația pentru Educație și Dezvoltare Locală Agapis și Asociația Apavie.
Sute de beneficiari din șase zone HNV
Cele șase zone ale României în care s-a desfășurat proiectul, reprezentative pentru înalta lor valoare adăugată, au fost: Zarand, Târnava Mare, Târnava Mică, Pogany Havas, Valea Barcăului, Mara-Cosău-Creasta Cocoșului.
Obiectivul general al proiectului a vizat creșterea viabilității economice a comunităților din zone cu înaltă valoare naturală din România și menținerea beneficiilor pentru agricultură și mediu. În acest sens, partenerii au cooperat cu MADR pe parcursul elaborării PNDR 2014-2020 pentru măsurile specifice ce urmau a fi aplicate HNV.
Prin activitatea de instruire a fost creat un pachet de training pe tematici relevante pentru aceste comunități, precum și o rețea de „facilitatori comunitari”, care să livreze aceste traininguri în comunitățile lor. Cinci sute de fermieri au participat la atelierele de lucru și peste 250 de fermieri au vizitat ferme și asociații din România, Germania, Ungaria și Austria.
Conferința susținută pentru a marca finalul proiectului i-a avut printre vorbitori și pe H.E. Mr. Jean-Hubert Lebet – Ambasadorul Elveției în România; Elisabetta Capannelli – Country Manager pentru România la Banca Mondială; Iman Boot – Senior Expert Research and Innovation la DG Agricultură și Dezvoltare Rurală din Comisia Europeană; Valeriu Steriu – vicepreședinte al Comisiei pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice din Camera Deputaților.
Text și foto: Tiberiu CAZACIOC
IDENTITATE COMERCIALĂ PENTRU PRODUSELE HNV
Pe partea de marketing, a fost analizată situația de pe piața alimentară, pentru a crea o identitate comercială „umbrelă” a produselor HNV și o strategie de poziționare a lor. În marja conferinței au fost prezentate produse realizate în zonele HNV, precum seriile de produse din lapte de oaie și sucurile promovate sub marca “Produs montan” și respectiv “Aromele muntelui”, produse apicole create și distribuite de Fundația Agapis, produse artizanale din legume și fructe locale sub managementul Asociației Zarand, un interesant “Colț românesc” – cu produse de îmbrăcăminte și accesorii de interpretare modernă a etnografiei și multe altele.
Articol publicat in revista Ferma nr.6(167) 1 – 14 aprilie 2016