Denumit Carnadine, acesta are o formulare lichidă exclusivă, ce conţine substanţa activă acetamiprid, cu spectru larg de acţiune asupra dăunătorilor. Carnadine poate fi aplicat în cultura de rapiţă, având ca ţintă principală gărgăriţa tulpinilor şi a seminţelor, precum şi gândacul lucios, în cultura cartofului, pentru a combate gândacul din Colorado, iar în cultura de măr, pentru un control eficient împotriva afidelor şi a viermelui mărului.
Mod de acţiune
Carnadine este un insecticid sistemic de contact cu acţiune translaminară, care se aplică pulverizat, cu o uşurinţă sporită de utilizare în comparaţie cu alte formulări solide. Acesta conţine o substanţă asemănătoare nicotinei şi reacţionează la organism într-un mod similar cu nicotina, care este un insecticid natural. Substanţa este absorbită pe cale foliară și transportată acropetal, de la bază spre vârf. Acționează rapid prin ingerare și prin contact. Având activitate translaminară, creează un rezervor în țesutul plantelor, ceea ce asigură un efect rezidual de durată. Carnadine acționează asupra sistemului nervos al insectelor prin ingestie, fiind ideal pentru programele de management integrat al dăunătorilor (IPM). Are o formulare unică ce conține un solvent de ultimă generație încorporat, ce amplifică eficacitatea și viteza de acțiune.
Doze recomandate
Acetamipridul din Carnadine este clasificat de USDA ca fiind moderat toxic pentru polenizatori, la acelaşi nivel cu produse precum CuOH, Spinosad sau Spirotetramat, considerate a fi importante pentru setul de instrumente IPM. Pentru albine, dar extrapolând studiile şi pentru bondari, este necesară doar o zi de pauză în care trebuie ţinute insectele închise, au dat asigurări reprezentanţii Nufarm. La cultura de rapiţă, doza recomandată este cuprinsă între 0,15 şi 0,25 litri/hectar. În ceea ce priveşte cultura cartofului, se recomandă un singur tratament pe sezon (0,12-0,18 l/ha) şi poate fi aplicat de la apariţia a peste zece frunze până la sfârşitul fazei de dezvoltare a tuberculilor. De asemenea, în plantația de măr vorbim tot de un singur tratament, aplicat la începutul dezvoltării fructelor, doza recomandată variind între 0,125 l/ha şi 0,25 l/ha.
„Nufarm a investit o mulţime de resurse financiare şi a depus un efort substanţial pentru a pune pe piaţă noi produse care urmează să apară în portofoliul său.” – ELIEZER FRUMERMAN, Director general Nufarm România
Alte omologări în curs de evaluare
Dacă pentru moment Carnadine este omologat în România pentru a fi utilizat la culturile de rapiţă, cartof şi măr, în viitorul apropiat, acesta ar urma să devină un vector de combatere a insectelor şi la culturile de orz, grâu şi porumb – dosarul de omologare este în curs de evaluare. De asemenea, se află într-un stadiu avansat de testare pe culturile de floarea-soarelui, viţă-de-vie, tomate, vinete, castraveţi, varză, ceapă şi prun. Astfel, la finalul acestui proces, Carnadine va acoperi un spectru foarte larg de culturi şi dăunători.
Provocări şi soluţii
În cadrul evenimentului de lansare, desfăşurat la Casino Sinaia, Eliezer Frumerman, directorul general Nufarm România, a vorbit despre ambiţiile companiei pe care o reprezintă şi angajamentul faţă de fermierii români. „România este una dintre ţările cu cel mai mare potenţial de dezvoltare în sectorul de agrobusiness, sub toate aspectele, nu doar în ceea ce priveşte segmentul de protecţia plantelor. Fermierii în ziua de azi se confruntă însă cu o mulţime de provocări. În ultimii trei ani, condiţiile climatice au avut un impact major asupra culturilor agricole din România. De asemenea, războiul din Ucraina a influenţat şi el în mod negativ performanţele economice ale fermierilor. Iar această criză continuă să afecteze afacerile. De aceea, cu atât mai mult, îi apreciez pe cei care au ales să colaboreze cu noi”, a declarat acesta.
Calitate la preţuri competitive
La rândul său, Hildo Brilleman, director general pentru Europa, Orientul Mijlociu şi Africa (EMEA) în cadrul companiei Nufarm, a discutat despre rolul inovaţiei în promovarea unei agriculturi durabile. „La nivel european, Nufarm deţine o cotă de 5% din piaţa produselor de protecţia plantelor, iar în România suntem chiar la 7%. Sectorul agricol, în special în această parte a lumii, este un mediu foarte dinamic, nu doar din cauza reglementărilor stricte şi a climatului politic, ci şi din perspectiva inovării. Iar fermierii sunt mai relevanţi ca oricând, în condiţiile în care ei trebuie să hrănească o populaţie în creştere şi să obţină mai mult pe terenurile pe care le exploatează, făcând-o într-un mod sustenabil. Pe de altă parte, Nufarm este pregătită să ofere noi soluţii pentru atingerea acestor obiective. Pentru asta, ne propunem să furnizăm produse de calitate, la costuri competitive”, a precizat reprezentantul Nufarm.
STRATEGIE ORIENTATĂ SPRE CLIENT
Cu o cifră anuală de afaceri de circa 2 miliarde de euro şi peste 3,4% din venituri alocate pentru dezvoltare, Nufarm şi-a propus să aducă şi mai multe produse inovative pe piaţă în anii care vor urma, cu scopul de a satisface nevoile fermierilor. „Noua noastră strategie plasează clientul în centrul atenţiei. Şi este important de menţionat faptul că produsele noastre sunt livrate cu suport tehnic, pentru ca fermierii să utilizeze aceste soluţii într-un mod cât mai eficient. Ne-am propus să consolidăm acest parteneriat prin care să creştem împreună”, a concluzionat Esteban Colombo, director de marketing EMEA la Nufarm.
un articol de
LIVIU GORDEA