Interesul trezit de această acțiune s-a conturat prin participarea celor aproximativ 200 de producători de legume provenind din județele Galați, Brăila, Tulcea, Ialomița, Călărași, Constanța, Buzău sau chiar din nodul Moldovei, de reprezentanți ai fitofarmaciilor bucureștene și din zonă, de cercetători de la Institutul Vidra și alți parteneri ai companiei Bejo.
În platforma tehnologică amenajată în câmp pe suprafața de un hectar a fost cultivată genetică olandeză pentru culturi de rădăcinoase. Loturile demonstrative au cuprins patru dintre cele mai importante culturi legumicole, și anume: morcov (22 de hibrizi diferiți, structurați pe tipuri, piețe de desfacere, mod de comercializare), pătrunjel de rădăcină (trei varietăți diferite și o premieră mondială), păstârnac (șase hibrizi de excepție) și sfeclă roșie, galbenă și albă.
Hibrid de pătrunjel de rădăcină
“Noutatea absolută este hibridul de pătrunjel de rădăcină Artica F1, introdus spre cultivare în acest an în România, aici, la ferma Agro Brava. Produsul – foarte productiv – se caracterizează printr-un foliaj puternic dezvoltat, rădăcina este lungă, fără riduri, de culoare albă, uniformă, cu aspect cilindric, iar interiorul nu prezintă urme de lignificare. La momentul acesta, încă nu putem face o determinare exactă a producției, întrucât se află în plin stadiu de dezvoltare. Cu siguranță, anul viitor, hibridul Arctica F1 va fi prezent în unele bazine legumicole din Brăila și Galați, dar și din alte zone. Eu l-am văzut cultivat în Ungaria și în Olanda, are o calitate extraordinară și nu se compară cu nimic din ce există la momentul actual pe piață”, a susținut Răzvan Trandafir, unul dintre oficialii Bejo România care au prezentat loturile demonstrative.
Sfeclă pentru industria coloranților
Și dacă rămânem în perimetrul noutăților, în câmpul de la Agro Brava a fost prezentată o varietate de sfeclă albă – Bejo 2952, care dezvoltă un aparat foliar puternic, are uniformitate bună, rezistență apreciabilă la boli și la dăunători și un conținut ridicat de zahăr. Alături a fost cultivată experimental și sfecla galbenă. Compania Bejo urmărește transformarea unui produs tradițional cum este sfecla roșie într-unul de nișă – sfeclă galbenă și albă. Deocamdată se cercetază dacă cele două varietăți sunt cerute de industria coloranților sau a băuturilor răcoritoare, dacă vor fi căutate de supermarketuri ori dacă vor fi încercate și testate de legumicultori în fermele lor.
Păstârnacul – o nouă cultură în oferta Bejo
Într-o piață în care exigențele privind calitatea produsului finit sunt tot mai mari, compania Bejo România, în parteneriat cu Elsoms Seeds din Marea Britanie, a intrat pe piața românească cu o nouă cultură – cea a păstârnacului. Astfel, începând cu sezonul de producție 2013/2014, portofoliul de produse s-a întregit cu șase varietăți din această specie de legume – Pacific, Palace, Picador, Paris, Pinnacle și Panorama – hibrizi care oferă beneficii precum: timpurietate, vigoare, rezistență la boli și uniformitate.
Am fi putut promova semințele românești
„Este cel de-al treilea an de când se organizează acest lot demonstrativ în ferma noastră. Aici am vrut să se vadă pe viu rezultatele semințelor din Olanda; varietățile de morcov, pătrunjel, păstrânac și de sfeclă roșie au demonstrat că și în România se poate face o producție de calitate la un nivel ridicat de producție. Însă, ceea ce îmi pare mie rău este că facem loturi demonstrative pentru semințe din Olanda, când am fi putut și noi să promovăm genetica românească. Cercetarea noastră ar fi trebuit să fie mai prezentă în acest câmp al competiției, însă nu are putere financiară, fiind lăsată pe ultimul plan, la periferia interesului guvernanților. Noi am avut și avem specialiști foarte buni, dar fără bani nu pot face performanță!”, ne-a declarat gazda evenimentului, Genica Dumbravă.
Legumicultorul constănțean a remarcat faptul că la acest eveniment au venit producători cu suprafețe mici, așa cum s-a întâmplat și în celelalte două ediții ale “Zilelor Deschise Bejo România”, ceea ce nu este concludent și chiar sănătos pentru viitorul unui sector legumicol puternic. „Ar fi bine să se asocieze micii legumicultori, să fie prezenți în supermarketuri cu marfă proaspătă. Așa, având suprafețe mici de cultură, fiecare caută să se concureze unul pe celălalt. Uneori mai lasă la preț, fără să se gândească la recuperarea cheltuielilor”, a continuat proprietara fermei Agro Brava.
Vizitarea loturilor demonstrative, prezentarea și evaluarea diferiților hibrizi de legume, împărtășirea de opinii și experiențe ale grădinarilor, precum și identificarea unor noi modalități de dezvoltare prin prisma produselor Bejo, toate acestea au constituit suportul unei eveniment reușit.