Antreprenorești - Adoptă un sat! - Revista Ferma
6 minute de citit

Antreprenorești – Adoptă un sat!

harta resurselor11 m Antreprenorești - Adoptă un sat!

Proiectul a debutat pe 14 iunie, la Pitești, în prezența a peste o sută de participanți – antreprenori, reprezentanți ai societății civile, primari, fermieri, consilieri locali, profesori și oameni care vor să dezvolte comunitatea din care fac parte.

 

România pierde anual 24 de comune

Astăzi, în România sunt 2.861 de comune. În fiecare an însă, 80.000 de români părăsesc satele în care s-au născut și crescut și în care au muncit pământul, pentru a dobândi un trai mai bun în afara țării. Înseamnă că țara pierde anual 24 de comune.

Programul ”Antreprenorești – Adoptă un sat!” pornește de la observația că în mediul rural există oportunități și resurse care nu sunt utilizate. De multe ori, resursele locale nu sunt conștientizate sau nu există capacitatea instituțională (training, informații, acces la oportunități, spirit antreprenorial) pentru a le valorifica. În alte cazuri, actorii relevanți din comunitățile locale nu cooperează sau nu pot accesa instrumente financiare adecvate pentru a valorifica potențialul satului românesc. 

Antreprenorești propune un model de dezvoltare economică și socială în mediul rural. Planurile vor include de la direcții de finanțare, consultanță juridică, consultanță de marketing și management, la organizarea de schimburi de experiență între sate, facilitarea de piețe de desfacere și programe de educație pentru conștientizarea și valorificarea resurselor.

„De cinci ani, RBL e implicată în proiecte care ajută în mod real mediul de business românesc. (…) Anul acesta, când am văzut statisticile referitoare la satul românesc, ne-am propus să mergem și în direcția aceasta. După ore de muncă alături de echipa de voluntari din RBL, putem prezenta azi un proiect concret care dorim să devină model replicabil de dezvoltare a satului românesc”, a spus Mihai Marcu, președintele Consiliului Director RBL și președinte CA MedLife.

 

Un Minister al Satului Românesc

Membrii RBL propun înființarea unui Minister al Satului care să trateze satul dintr-o perspectivă integrată. „O țară fără sate își pierde din identitate. Cum fiecare om are povestea lui, așa fiecare sat are povestea lui. Este important ca fiecare comunitate să-și identifice povestea autentică. Și astfel, satele pot deveni branduri. Avem exemple de localități rurale a căror poveste a devenit brand – Săpânța, Pleșcoi, Viscri, Putna și multe altele. (…) Lansez ideea unui Minister al Satului care să abordeze integrat satul prin supravegherea lanțului de retail alimentar, managementul resurselor naturale și promovarea satului românesc”, a propus Felix Tătaru, președintele GMP Group.

Programul a cuprins o sesiune interactivă în care participanții au discutat liber răspunzând la întrebările: Cum arată satul tău ideal: ce oportunități ar fi, cum sunt oamenii, ce s-ar întâmpla? Ce vă împiedică, acum, la voi în sat, ca acest lucru să se întâmple? Ce găsiți, acum, în comunitate și v-ar ajuta să faceți satul ideal? “Îmi doresc să îmi fac satul cunoscut și împreună cu el, produsele obținute de locuitori, să îmi aduc colegii din copilărie din nou acasă, ca în această comunitate fiica mea să trăiască o copilărie cel puțin la fel de frumoasă ca a mea”, a fost răspunsul unui participant prahovean.

 

Exemple de antreprenoriat în mediul rural 

Câțiva lideri din business, născuți la țară, au povestit despre experiența lor ca antreprenori: Tudor Panait – “Lavanda de România”, jud. Bihor, Nicu Bumb – marketing manager în afacerea “Telemeaua de Ibănești” jud, Mureș, Ioan Briță, lutelier din comuna Dumbrava, jud. Timiș; Claudia Pilat – Antreprenor în Turism, Pensiunea Insula Christiana, și consultant FNTM pentru fonduri PNDR în comuna Cristian, jud. Sibiu; Oana Nicoleta Pîrvan – creator de costume populare “Acul și Ața”, în comuna Ponoarele, jud. Mehedinți.

Inițiatorii proiectului au prezentat la Pitești criteriile de participare în program: proximitatea față de București, curba demografică – numărul tinerilor să fie în media demografică a țării -, potențialul economic local și interesul liderilor locali pentru proiect. 

După selecția preliminară a localităților înscrise la Pitești, organizatorii fac turul comunităților, în perioada 20 iunie – 19 august. În urma selecției finale, anul acesta patru comune din județele Argeș, Prahova, Buzău, Teleorman, Dâmbovița, Brăila, Ialomița, Călărași, Giurgiu, Tulcea, Olt, Gorj, Constanța, Galați, Vrancea, Vâlcea și Dolj vor beneficia de strategiile de dezvoltare propuse de RBL.  

 

Text și foto: RBL

 

 

O PLATFORMĂ DE ACȚIUNE ȘI IMPLICARE SOCIALĂ ÎN MEDIUL PRIVAT

Romanian Business Leaders reunește cei mai importanți antreprenori și manageri de top din România, împreună cu partenerii săi. Liderii inițiatori ai proiectului Antreprenorești sunt Mihai Marcu (MedLife), Felix Daniliuc (Raiffeisen Leasing), Felix Pătrășcanu (FAN Courier) și Felix Tătaru (GMP Group). Proiectul a fost creat la Summit-ul RBL din martie 2016, alături de partenerii: FederațiaNațională a Grupurilor de AcțiuneLocală (FNGAL), Fundația Națională a Tinerilor Manageri (FNTM), Fundația PACT și Fundația ADEPT.

Romanian Business Leaders este o organizație apolitică, neguvernamentală și non-profit, înființată în iulie 2011. Obiectivul său este să dezvolte o platformă de acțiune și implicare socială pentru liderii din mediul privat. 


 

 

 

Articol publicat in revista Ferma nr.14(175) 15 – 31 august 2016

Cisteste si...

Recomandările redacției
Ultimele articole
Citește mai multe știri →