Şanse ar fi, dar ele trebuie fructificate. Au fermierii noştri nişte aşi în mânecă, dar nu ştiu nici când şi nici cum să-i folosească. Asta pentru că „umblătura” prin legislaţia noastră este ca şi mersul pe nisipuri mişcătoare.
George Căţean, tânăr oier din Braşov şi recent numit secretar de stat în MADR, ne-a enumerat câteva dintre aceste oportunităţi:
- Integrarea producţiei: „Fermierii trebuie să facă tranziţia către ferme integrate, asta presupunând ca materia primă pe care o obţin în cadrul fermei să meargă spre procesare, iar de acolo, şi pe lanţul scurt de comercializare. Analizând veniturile din producţie, prin comparaţie cu cele care se realizează în zona comercială, vedem că sunt mult mai mari cele din lanţul comercial, de aceea producătorii trebuie să migreze şi spre comercial”.
- Fiscalizarea: „Pentru a se dezvolta, fermierii au nevoie de o formă juridică individuală, fie PFA, fie sub o formă organizată la nivelul mai multor producători: grup de producători sau cooperativă. Din păcate, faptul că producătorii mici şi mijlocii nu au mers spre zona de fiscalizare, atât orizontul lor în desfacerea producţiei este destul de limitat, cât şi accesul la finanţări”.
- Schemele de calitate: „Micii fermieri produc de calitate, însă nu îşi pun în valoare produsele. Atunci, ei trebuie să înceapă să se orienteze mai mult spre schemele de calitate naţionale: Produs Tradiţional, Produs Montan, Produs Ecologic, dar şi spre schemele de calitate de la nivel european, pentru că ele nu se exclud unele pe altele. Pornind de la baza de dezvoltare a acestor ferme mici, care este produsul local, în timp ei trebuie să ajungă să-şi pună în valoare producţia folosind schemele de calitate şi etichetarea”.
- Organizarea pentru retail: „Zona de retail este pregătită să pună în valoare produsele locale, se ştie că aceste produse vor fi viitorul şi ele pot avea un aport atât financiar bun pentru ei, cât şi unul de imagine. Dar este nevoie de producători organizaţi şi care pot să oferteze în mod profesional către retail”.
Producătorii, 80% din efortul total îl dedică zonei de producţie, însă nu reuşesc să facă acel 20% pentru valorificare. Dar îl pot obţine utilizând scheme de calitate şi de marketing – GEORGE CĂŢEAN, Ferma Căţean
Sursa foto: Facebook
un articol de
PAULA CIUPAG