Ferma: Ce pondere ocupă creditele pentru agricultură în portofoliul Băncii Comerciale Carpatica?
George Ciobănaşu: Creditele pentru agricultură reprezintă peste 15 la sută din portofoliul băncii. Luând însă în considerare şi industria alimentară, ponderea este mult mai mare. Pentru că noi nu privim agricultura doar uitându-ne la producătorii agricoli, ci şi la procesarea primară a producţiei agricole şi zootehnice.
Carpatica are o experienţă destul de îndelungată şi pentru care agricultura şi industria alimentară reprezintă un segment de clienţi strategic. Nu avem nici un motiv să nu continuăm pe această linie şi în perioada următoare.
Ferma: Câţi fermieri „au prins rădăcini” la Banca Comercială Carpatica?
George Ciobănaşu: Dacă vă referiţi în mod special la creditul „Rădăcini” pe care tocmai l-am lansat, produsul este în piaţă din luna septembrie. Avem în lucru o mulţime de dosare, însă este prematur să spunem câţi fermieri au prins „rădăcini”, având în vedere termenul scurt de când am lansat produsul. Am constatat deja un interes ridicat din partea fermierilor pentru acest produs.
Ferma: Care sunt avantajele creditului „Rădăcini” din punct de vedere al perioadei de finanţare şi al planului de rambursare?
George Ciobănaşu: Creditul „Rădăcini” este în primul rând un credit pentru achiziţia de teren sau pentru reabilitarea unor terenuri care necesită lucrări mai ample pentru a fi redate culturilor agricole. Principalul avantaj al acestui credit este faptul că perioada de rambursare este de până la zece ani, din care maximum doi ani de zile reprezintă perioada de graţie.
Altfel spus, dacă un fermier cumpără anul acesta un teren şi va avea prima producţie peste un an şi jumătate, noi acordăm o perioadă de graţie până în momentul în care prima cultură de pe acel teren va fi recoltată şi încasată.
În ceea ce priveşte dobânzile, perioada de graţie este de şase luni. În cazul fermierilor care au deja în proprietate terenuri agricole, avansul pe care îl solicităm este zero, dacă suprafaţa achiziţionată prin creditul „Rădăcini” este cel mult egală cu suprafaţa deţinută. Dacă fermierul vrea să cumpere o suprafaţă mai mare decât suprafaţa pe care o are în proprietate, solicităm un avans de doar zece la sută din valoarea investiţiei, pe care fermierul trebuie să-l aducă la achiziţia acestor terenuri.
De asemenea, finanţăm achiziţia de terenuri nu numai pentru societăţile cu vechime în exploatarea terenurilor agricole ci şi pentru societăţi start-up, în condiţii puţin mai restrictive, doar dacă acestea deţin o parte din terenuri. În cazul în care societatea start-up face parte dintr-un grup de firme, să spunem că avem un producător de pui de carne care doreşte să-şi creeze propria bază furajeră şi, pe lângă creşterea puilor, se apucă să cultive teren… acesta este un start-up pe care îl vom finanţa fără nici un fel de dubii.
Ferma: Intenţionaţi şi dezvoltarea altor produse bancare destinate sectorului agricol?
George Ciobănaşu: În momentul de faţă noi avem un număr de patru produse care sunt destinate exclusiv sectorului agricol. Ţinta nu este însă de a crea special produse pentru agricultori, ci de a găsi soluţii la nevoile de finanţare ale agricultorilor. Dacă se întâmplă câteodată ca nevoile lor să fie foarte specifice, oferim un produs special pentru ei, cum este acest credit, „Rădăcini”.
Însă nevoile uzuale ale unui agricultor sunt de capital de lucru, pentru înfiinţarea culturilor, pentru asigurarea stocului de furaje, pentru creşterea animalelor. Aceste nevoi le finanţăm prin linie de credit sau prin credite la termen. În zootehnie apar şi alte nevoi, atunci când se investeşte în noi spaţii de creştere a animalelor sau retehnologizare.
În aceste cazuri avem credite de investiţii, care sunt credite generice ca şi produs, pot fi acordate indiferent de industria în care activează clientul, dar care se potrivesc foarte bine şi agricultorilor. Principalul nostru obiectiv este să găsim cea mai potrivită soluţie pentru o nevoie pe care o are un fermier.
Dacă această nevoie este sustenabilă, adică acel fermier poate să ramburseze în mod normal acel credit, găsim o soluţie de finanţare. Fie că e un produs absolut dedicat agriculturii, fie că e un produs generic, care se poate plia pe nevoile unui agricultor.