Spre deosebire de alte tipuri de fermieri, pentru a avea succes, pe lângă ştiinţa obţinerii unor produse de calitate, viticultorii trebuie să probeze reale abilităţi de comercianţi. Un aspect relevant este faptul că aproape toţi podgorenii au făcut ori au în plan să efectueze noi plantări de viţă de vie.
Cotnari: producţiile şi cifra de afaceri sunt pe plus
Seceta, care i-a păgubit atât de mult pe cultivatorii de cereale, le-a adus numai beneficii viticultorilor de la Cotnari. Şi o producţie mai mare cu circa 40 la sută, comparativ cu anul trecut. „Zilele caniculare şi fără ploi, din lunile iulie şi august 2011, au accelerat procesul de coacere a strugurilor în Podgoria Cotnari, acumulările ajungând în primele zile de toamnă la aproximativ 190-200 grame zahăr/litru de must. În prezent, cu o suprafaţă de 1350 ha de vie pe rod, totalizăm peste 12 milioane kilograme de struguri.
Cu suprafaţa în plus pe rod, faţă de anul trecut, şi datorită condiţiilor excelente din acest an, producţia este mai mare cu aproximativ 40 la sută faţă de 2010. Anul 2011 este un an bun şi din punct de vedere al vânzărilor, prefigurându-se o creştere a cifrei de afaceri cu 6 la sută faţă de anul 2010”, spune Cătălin Grecu, director de marketing Cotnari.
Promovarea vinului pe piaţa Rusiei
Societatea ieşeană mizează pe exporturi, producătorul reuşind penetrarea de noi pieţe de desfacere, cu un mare potenţial de creştere. „Exportul are, de asemenea, un trend crescător, pe clienţii vechi.
Îmbucurător este faptul că am reuşit să intrăm şi pe noi pieţe, cum ar fi Emiratele Arabe, dar cel mai important este că, în urma derulării unui proiect de promovare a vinului pe piaţa Rusiei (cu sprijinul Uniunii Europene şi al Guvernului României), avem deja rezultate concrete. Primele cantităţi de vin au plecat deja spre Moscova, iar acum urmează să demarăm acţiuni concrete de promovare la raftul magazinelor”, explică Cătălin Grecu.
Cotnari: Investiţii de 6 milioane euro, în 2011
Managerii Cotnari sunt conştienţi că fără investiţii în tehnologie nouă şi fără creşterea suprafeţelor cultivate nu se poate face performanţă. „Au fost finalizate încă din luna iulie investiţiile de modernizare a cramei şi de mărire a capacitaţilor de depozitare. În acest an au intrat pe rod încă 240 ha de vie plantate acum trei ani, între care şi primele 12 ha de Fetească neagră şi opt ha cu Busuioacă de Bohotin”, spune Cătălin Grecu.
Iar investiţiile continuă. „Dupa finalizarea recoltatului, am defrişat aproximativ 360 ha din via “bătrână”, pe care tot în această toamnă o vom replanta. Cu această suprafaţă, plantaţia de vie tânără din ultimii cinci ani va ajunge la aproximativ 80 la sută din totalul suprafeţei de 1710 ha (1310 ha de vie tânără).
Cu 10 tractoare şi utilaje agricole noi, cu modernizarea cramei şi mărirea capacităţii de depozitare şi cu cele 360 de hectare de vie replantată, investiţiile Companiei Cotnari se ridică, în anul 2011, la aproximativ 6 milioane de euro”, afirmă Cătălin Grecu.
În ciuda unor greutăţi, oarecum inerente, managerul de marketing Cotnari se declară un optimist. Pe ce se bazează? „Pentru 2012, noi suntem optimişti şi credem cu tărie în capacitatea clienţilor de a distinge un vin de calitate şi de a cumpăra ce e pe placul lor.
În ultimii ani, Compania Cotnari a investit foarte mult în tehnologie şi în imagine, deci putem spune că la ora actuală avem cu ce face faţă celor mai drastice exigenţe.
Tehnologie modernă de ultimă generaţie, vie tânără, soiuri pure româneşti, sunt câteva atuuri forte, care suntem convinşi că vor avea multe de spus în anii viitori şi credem că 2012 va fi un an bun pentru noi”.
Viitorul sună bine şi pe pieţele externe. Cătălin Grecu explică: „De asemenea, avem semnale bune şi de pe pieţele externe, unde am avut creştere de la an la an.
La anul vom ieşi şi cu primele vinuri roşii şi roze (Feteasca Neagră şi Busuioacă de Bohotin), şi întregind gama, cred că putem să ne asigurăm o bună prezenţă şi pe segmentul de HORECA. Deci, toti aceşti factori conduc spre o creştere a cotei de piaţă, a cifrei de afaceri şi implicit spre un an 2012 mai bun”.
Jidvei: Calitatea, înainte de toate
Ioana Anghel, PR Jidvei România, spune că, în 2011, producătorul transilvănean de vinuri şi-a îndeplinit targeturile stabilite. „La recolta din 2011 am obţinut aproximativ 12.000 tone struguri. Din punct de vedere cantitativ, avem o creştere uşoară faţă de 2010, acest fapt datorându-se intrării pe rod a unor noi suprafeţe.
Întrucât majoritatea vinurilor produse de Jidvei sunt DOC, încercăm să obţinem o cantitate constantă la hectar pentru a putea menţine nivelul calitativ al produsului”, ne-a declarat Ioana Anghel.
De fapt, Jidvei a continuat să pună un accent deosebit pe calitate. „Calitativ, anul 2011 a fost unul foarte bun.
Temperaturile ridicate şi absenţa precipitaţiilor în lunile de vară au dus la o maturare foarte bună a strugurilor, motiv pentru care, în acest an, am început recoltarea cu aproximativ 10 zile mai devreme decât în mod normal. Ne aşteptăm ca vinurile obţinute din această recoltă să fie cu adevărat excepţionale”, afirmă Ioana Anghel.
Referitor la vânzări şi politica de preţuri, PR Managerul Jidvei detaliază: „ în 2011 am înregistrat creşteri în vânzări faţă de anul trecut, deci nu avem de ce să ne gândim la eventuale schimbări de preţuri. De asemenea, suprafaţa de peste 2000 ha pe care o avem acum în producţie ne permite să producem vinuri pe diverse trepte de calitate şi implicit de preţ. Şi cele mai ieftine produse din portofoliul Jidvei încearcă, însă, să ofere consumatorului un vin corect, de calitate, pe care să îl bea cu plăcere indiferent de ocazie”.
Recoltă bună nu înseamnă neapărat vânzări record
În opinia Ioanei Anghel, piaţa vitinicolă depinde de mai mulţi fatori, iar pentru a te remarca, pe lângă produse de excepţie, mai ai nevoie şi de altceva. „Piaţa vitivinicolă depinde de foarte mulţi factori, nu numai de calitatea produsului, astfel încât recolta foarte bună din 2011 nu înseamnă neapărat că producătorii vor înregistra vânzări spectaculoase comparativ cu anii trecuţi.
Trebuie să ne gândim că, economic vorbind, întreaga lume trece printr-un moment destul de dificil. Modul şi nivelul la care ţara noastră va fi afectată va determina şi evoluţia pieţei. Noi sperăm, totuşi, că în 2012 să ne situăm cel puţin la nivelul acestui an”, spune Ioana Anghel.
În strategia de marketing, Jidvei se focusează pe consumator. „Încercăm să-i dăm acestuia ceea ce îşi doreşte şi asta înseamnă să avem o distribuţie eficientă, o calitate constantă a produselor şi un preţ cât mai echilibrat. Normal, ne dorim să educăm cât mai mult consumatorul, astfel încât acesta să afle ce anume înseamnă un vin adevărat şi de ce preţul ar trebui să reflecte nivelul de calitate.
Faptul că pe piaţă apar din ce în ce mai mulţi producători care încearcă să vândă vinuri de calitate (DOC sau IG) nu poate decât să ne bucure, deoarece avem o cauză comună: aceea de a avea un consumator din ce în ce mai informat, mai conştient de ce anume implică producerea unui vin şi, în consecinţă, din ce în ce mai atent la ceea ce cumpără”, explică Ioana Anghel.
Murfatlar: Şi producţie, şi calitate
Pentru Murfatlar România, anul 2011 l-a bătut net, putem spune, pe 2010. Producătorul constănţean de vinuri se remarcă şi prin cantitate, şi prin calitate.
„Recolta anului 2011 este mai bogată atât calitativ, cât şi cantitativ, estimând o producţie în valoare de 18 mii tone struguri cu aproximativ 30 la sută mai mare faţă de recolta anului trecut. Murfatlar România administrează în prezent aproximativ 3000 ha, reprezentând cea mai mare suprafaţă cultivabilă de viţă-de-vie din România, aparţinand unui singur producător”, ne-a declarat Laura Muşat, PR Manager Murfatlar România.
Cum au izbutit viticultorii constănţeni această peformanţă? „Factorii care converg la creşterea din acest an sunt condiţiile climaterice favorabile (precipitaţii în limite normale şi mult soare) şi investiţiile tehnologice, prin utilizarea echipamentelor moderne de îngrijire a viei, precum şi intrarea pe rod a replantărilor făcute an de an”, explică Laura Muşat.
În afară de soare, la producţiile bune a ajutat şi aplicarea unei politici inteligente de retehnologizare: „Murfatlar România este şi cel mai important investitor al industriei de profil. De la sectorul viticol până la crame şi liniile de îmbuteliere, fiecare segment a fost supus unui proces de retehnologizare şi de modernizare, făcând din Murfatlar România producătorul ce dispune de cel mai modern şi avansat suport tehnologic existent pe piaţă”, spune Laura Muşat.
Dincolo de performanţele din prezent, producărul român continuă să investească. „Murfatlar România a început un amplu proiect de reîntinerire a viei, ce a vizat cu preponderenţă soiuri roşii, Fetească Neagră, Pinot Noir şi Merlot şi până în acest moment investiţia se ridică la aproximativ 15,6 milioane de euro, destinaţi replantării a 975 ha de viţă de vie, iar pentru anul 2011 planul de reîntinerire presupune replantarea a 130 ha de viţă de vie.
Programul de reconversie poate fi accesat până în 2014. Murfatlar continuă accesarea acestui program. Via tânără, aferentă replantărilor, aduce o plus valoare în calitate, de aceea aşteptările noastre cu privire la vinuri sunt optimiste. Acest fapt, cumulat cu vremea favorabilă culturilor de viţă de vie pe tot parcursul anului, ne îndreptăţeşte aşteptările cu privire la calitatea vinurilor ce vor purta pe etichetă anul 2011”, explică Laura Muşat.
Ce strategie va adopta Murfatlar pentru 2012?
Laura Muşat detaliază: „ Planurile noastre pe termen mediu vor continua conform celor stabilite. Mediul economic a redevenit unul foarte instabil, iar 2012 va fi un alt an foarte interesant. Vom continua să dezvoltăm liniile de business pe care le avem şi vom avea şi lansări de produse noi. Reţeaua Crama Murfatlar îşi va continua dezvoltarea, astfel încât să devină un reper foarte important în piaţa de vin.
Este o afacere care anul acesta îşi va depăşi obiectivul de cifră de afaceri şi care a devenit, în doar un an, specialistul în a cărui părere consumatorul de vin are mare încredere. Un alt proiect important al nostru – Zestrea Murfatlar – din 2011 îşi va continua comunicarea prin intermediul noului ambalaj şi în perioada următoare”.
În plus, Murfatlar îşi propune să scoată pe piaţă noi produse: „Produsele noi vor fi de asemenea un element important în 2012. Vinurile ce vor purta pe etichetă anul de recoltă din 2011 sunt unele extraordinare, 2011 este un an foarte bun. Consumatorul va avea ocazia, anul viitor, să întâlnească soiuri de vin de la Murfatlar pe care nu le-a mai întâlnit de mulţi ani. Vom lansa mai multe vinuri cu stoc limitat din soiuri care nu există acum pe piaţă”, afirmă Laura Muşat.
Deşi incertitudinile economice vor continua probabil şi în 2012, Murfatlar nu va neglija piaţa premium. „Pe piaţa de vinuri premium, exclusiviste, Murfatlar va continua să vină cu surprize şi îşi va dezvolta oferta de produse către acest segment de piaţă din ce în ce mai important. În toamna acestui an, Murfatlar a anunţat inaugurarea celei mai recente investiţii: o cramă nouă dedicată vinurilor premium şi începutul colaborarii cu unul dintre cei mai renumiţi oenologi, Răzvan Macici”, a precizat Laura Muşat.
Recaş: Premiile mişcă piaţa
Ioan Georgiu, director general Cramele Recaş, judeţul Timiş, spune că 2011 a fost un an bun cantitativ şi excepţional, calitativ. „Noi am obţinut 9000 kilograme de struguri la hectar, iar anul trecut am avut 10.000 kilograme la hectar. Dar calitatea este excepţională, toate soiurile s-au recoltat la supramaturare în momentul ideal, exact când ne-am dorit noi”, spune Ioan Georgiu.
Pentru 2012, Cramele Recaş vor continua să menţină preţurile practicate în 2011. „Vom continua cu aceleaşi preţuri, 10 lei/litru pentru gama entry level, 20-25 de lei pentru gama medie, respectiv 70-80 de lei, pentru segmentul premium, mă refer la preţuri de retail”, susţine Ioan Georgiu.
Directorul Cramelor Recaş mizează pe o creştere a vânzărilor de 5-10 la sută pentru 2012.
„Noi suntem optimişti, în 2012 ne aşteptăm la o creştere de 5-10 la sută, bazată în principal pe calitatea produselor noastre. În luna august a acestui an, de exemplu, am rămas fără vinuri de tip premium. S-a întâmplat după Marele trofeu obţinut la Paris, lucru care a produs o mişcare profund favorabilă în piaţă”, spune Ioan Georgiu.
EVOLUŢIA SUPRAFEŢELOR CULTIVATE CU VIE
EVOLUŢIA EXPORTURILOR DE VINURI
EVOLUŢIA IMPORTURILOR DE VINURI
PNVV: PIAŢA VINULUI, ÎN SCĂDERE CU 100 MIL. EURO
Ovidiu Gheorghe, director general la Patronatul Naţional al Viei şi Vinului (PNVV), spune că criza din ultimii trei ani a generat scăderea pieţei vinului cu circa 100 de milioane de euro. „În ultimii trei ani, pe fondul crizei economice, piaţa totală a vinului a scăzut de la circa 450 milioane de euro la aproximativ 350 milioane de euro.
În această perioadă, producătorii şi comercianţii de vinuri a trebuit să se readapteze la o nouă formă a cererii, îndreptată îndeosebi către vinurile din categoriile medium şi ieftin. Vinurile din categoria premium au înregistrat scăderi semnificative în cota de piaţă.
Importurile masive de vin vărsat din cursul anului curent se explică prin producţia scazută de vin naţional în 2010 şi tendinţa marilor producători/îmbuteliatori de a acoperi nevoia de consum din piaţa internă”, ne-a declarat Ovidiu Gheorghe.
Potrivit reprezentantului PNVV, piaţa de consum dă semne de revenire. „În ultima parte a anului au apărut semne ale revitalizării pieţei de consum de vinuri în România şi prognozăm stabilizarea pieţei. Creşterea consumului de vin va putea fi susţinută prin două măsuri complementare: educarea continuă a consumatorului de vin prin proiecte individuale ale producătorilor de vin şi prin promovarea în comun a conceptului de “consum moderat de vin românesc”.