- Cooperarea om – maşină
Tehnologia „Tractor Implementation Automation”, dezvoltată de John Deere, conectează implementele ataşate la tractoare astfel încât direcţia şi viteza angrenajului să se sincronizeze automat, în funcţie de sarcina de lucru ce trebuie realizată, informează deutschland.de. În prezent, John Deere testează fiecare combinaţie posibilă de tractor şi echipament, pentru a garanta siguranţa sistemului. Experţii de la Fraunhofer IESE lucrează şi la partea de sincronizare a intervenţiilor operatorului uman cu operaţiile echipamentului combinat. Dacă inovaţia se va concretiza, se va renunţa la verificarea şi setarea preliminară a reglajelor, câştigând timp de lucru.
2. Frânare automată
Maşinile răspund la stimuli mai repede decât oamenii? Da, vehiculele autonome echipate cu senzori şi cu sistem de frânare setat la 1,1 secunde opresc maşina mai rapid decât un şofer uman atunci când apare ceva brusc în faţă. În mod normal, la o viteză de 50 km/oră, după frânare, maşina mai rulează încă 7 m înainte de oprire.
Institutul Fraunhofer IZM dezvoltă un modul radar de dimensiunea telefonului mobil, cu ajutorul căruia se frânează mai repede de 10 milisecunde, iar vehiculul opreşte după doar 15 cm.
3. Senzori acustici la combine
Dacă o combină se defectează brusc, timpul de lucru în câmp creşte şi calitatea recoltei are de suferit. Pentru a preveni acest lucru, sistemul de senzori AcoustiX monitorizează combinele John Deere înainte de a părăsi linia de producţie, înregistrând zgomotul specific funcţionării normale. AcoustiX, dezvoltat de Fraunhofer IZFP, “ascultă” cu atenţie: dacă o secţiune nu produce zgomote specifice normale, acest lucru sugerează o defecţiune. Urechea umană poate detecta aceeaşi problemă, dar oboseşte în timp şi este influenţată de zgomotul ambiental. AcoustiX utilizează senzori acustici care sunt ataşaţi direct la maşină şi detectează zgomote fără contact, prin intermediul microfoanelor. Erorile sunt analizate automat, iar datele despre funcţionarea corectă a combinei pot fi aflate în doar câteva minute.
Pablo Oliveira Antonino, reprezentant Fraunhofer IESE: „Scopul nostru este să înţelegem status quo-ul arhitecturii unei maşini şi astfel să aflăm cerinţele pentru sisteme autonome, pentru a conlucra la dezvoltarea lor”.