Tabără a spus că a mai avut astfel de discuţii cu comisarul Dali, dar nu a primit încă un răspuns ferm pe nici una din aceste teme şi a mai precizat că nu este mulţumit de “modul în care se mişcă ANSVSA pe acest domeniu, iar din acest motiv oficialii europeni mai au anumite întrebări la care nu au primit încă răspuns.
Este vorba de organizarea din jurul fermelor care vor exporta, de protecţia acestora, dar şi de problemele legate de mişcarea animalelor şi a vânatului. De asemenea, se pune problema costurilor analizelor care trebuie făcute sistematic animalelor, ceea ce ar implica mai mulţi bani pentru Autoritate”, a explicat Tabără, citat de Agerpres.
Potrivit preşedintelui ANSVSA, Radu Roatiş, un raport intermediar privind reluarea exporturilor de carne de porc a fost prezentat Comisiei Europene de către ANSVSA la începutul lunii noiembrie, iar un raport final va fi prezentat la sfârşitul acestei luni, urmând ca în luna decembrie 2011, România să solicite votul statelor membre pe această chestiune.
Tabără a mai discutat cu comisarul pentru sănătate şi despre introducerea taxării inverse în sectorul cărnii, în vederea reducerii evaziunii în domeniu, pe care ministrul Agriculturii o estimează la câteva sute de milioane de euro.
La 1 noiembrie s-au deschis târgurile de animale vii
De la 1 noiembrie s-au deschis târgurile de animale vii autorizate sanitar-veterinar, unde vor putea fi vânduţi porcii proveniţi din gospodăriile populaţiei sau din exploataţiile comerciale de tip A.
Conform unui ordin al preşedintelui ANSVSA, vânzarea şi cumpărarea porcilor vii se poate face doar dacă animalele sunt identificate (crotaliate) şi însoţite de certificat de sănătate şi de formularul de mişcare, documente emise la cerere de medicul veterinar concesionar. Transportul porcilor vii este, de asemenea, permis doar cu mijloace de transport înregistrate sau autorizate sanitar-veterinar, la solicitarea proprietarilor autovehiculelor, cei care încalcă normele privind mişcarea animalelor vii riscând amenzi între 1.200 şi 12.000 lei.
Costurile cu certificărea stării de sănătate a animalelor şi cu certificarea mijloacelor de transport sunt suportate de proprietarii animalelor, care au, de asemenea, obligaţia să anunţe modificările de efectiv medicului veterinar concesionar în maxim 7 zile de la vânzare-cumpărare.
Târgurile de animale vii vor fi deschise până în 15 mai 2012. În judeţul Arad sunt autorizate deocamdată doar patru târguri de animale, în localităţile Beliu, Chişineu Criş, Hălmagiu şi Pâncota.
Nici un târg autorizat în Mehedinţi
În judeţul Mehedinţi, însă, din cele opt târguri organizate la nivelul judeţului, nici unul nu este autorizat sanitar-veterinar, iar reprezentanţii direcţiei sanitar-veterinare judeţene spun că amenajarea şi dotarea târgurilor conform normelor europene este responsabilitatea primăriilor locale, care ar trebui să asigure apă curentă, energie electrică, laboratoare, spaţii comerciale şi padocuri pentru animale şi care, deşi au fost somate în nenumărate rânduri, nu au luat aceste măsuri, dând vina pe lipsa banilor pentru investiţii.
Respectarea normelor privind mişcarea porcilor vii este cu atât mai importantă cu cât România încearcă să obţină acordul Comisiei Europene de a relua exporturile de carne de porc în UE.
Radu Timiş e noul preşedinte al ARC
Asociaţia Română a Cărnii şi-a ales în cadrul Adunării Generale din 4 noiembrie 2011 o nouă conducere, fiind aleşi trei preşedinţi ce se vor succeda în fiecare an: Radu Timiş (Cris-Tim), Ovidiu Dusleag (Caroli Foods) şi Eugenia Caragui (Ion Moş). Toate deciziile în cadrul ARC vor fi luate de comun acord de către cei trei preşedinţi.
Formată în 1999, prin unirea dintre ROCARNE (1993) şi ASIC (1995), Asociaţia Română a Cărnii este organizaţia profesională care reprezintă interesele industriei de prelucrare a cărnii şi are 50 de membri, societăţi comerciale ce realizează peste 60% din producţia naţională de mezeluri.
Apărătorii animalelor cer maxim 8 ore de transport în UE
Societatea Internaţională pentru Protecţia Animalelor (WSPA) a criticat cel mai recent raport de evaluare al Comisiei Europene cu privire la transportul animalelor pe distanţe lungi, acuzând autorităţile de la Bruxelles că nu au propus nici o revizuire a normelor existente în prezent şi a propus o limitare de opt ore pentru transportul animalelor în UE.
Reglementările privind condiţiile de transport a animalelor existente în prezent la nivelul UE prevăd că ovinele şi caprinele pot călători până la 29 de ore, iar porcinele maxim 24 de ore, însă transportul animalelor pe durata câtorva zile este permis, atâta timp cât transportatorul îndeplineşte anumite condiţii cu privire la odihna, hrănirea şi adăparea animalelor.
Astfel, există numeroase cazuri în care animalele sunt transportate din nordul Europei, până în estul Turciei, ceea ce, potrivit WSPA, reprezintă o distanţă mult prea mare. Pe de altă parte, suprapopularea, temperaturile extreme, lipsa furajelor sau a apei reprezintă factori de stres care duc la deshidratare şi chiar decesul animalelor pe durata transportului, avertizează Societatea Internaţională pentru Protecţia Animalelor.
Rusia nu mai importă porci vii din Germania
Rusia a interzis din 15 noiembrie 2011 importurile de porci vii proveniţi din Germania, din cauză că procedura impusă Germaniei de a nu administra antibiotice porcilor cu 30 zile înainte de livrarea lor în Rusia nu a fost respectată, au anunţat serviciile veterinare ruse, ale căror declaraţii, transmise de presa din Rusia, au fost citate de Agerpres. Importurile vor rămâne suspendate atât timp cât Rusia nu va obţine garanţii că această procedură este respectată. Germania livrează anual Rusiei până la 350.000 de porci vii.