Locaţia principală de producţie de la Calaf (la 70 km de Barcelona) are peste 10.000 mp acoperiţi şi mai mult de o sută de angajaţi permanenţi, între care şi şapte români. La mijlocul lunii ianuarie a.c., atunci când am vizitat noi fabrica, pe liniile de montaj se aflau mai multe tipuri de semănători de precizie.
O gamă diversă de semănători
Odată cu producerea primelor modele de semănători de precizie – concept propriu -, Solà îşi obţine recunoaşterea în întreaga Spanie şi mai apoi aprecierea internaţională. Acum, în Spania, Sola este singurul producător de semănători de precizie. Pornind de la maşinile simple, mecanice, dar în acelaşi timp foarte rezistente, utilajele Solà au evoluat încorporând tehnologie din ce în ce mai avansată şi raportându-se tot timpul la cerinţele şi nevoile fermierilor. Astăzi, grupul Solà produce una dintre cele mai diverse game de semănători, atât de precizie, cât şi de cereale, atât mecanice, cât şi pneumatice, semănători care pot fi folosite atât pe terenuri prelucrate, cât şi în sistem „minimum tillage” sau ”no tillage”.
”Solà este recunoscută pentru semănătorile de precizie şi pentru cele de păioase. Acum ne aflăm în plin sezon de producţie pentru semănătorile de prăşitoare. Avem una dintre cele mai vaste game de semănători de precizie dintre toţi producătorii. Putem să acoperim cererea de astfel de utilaje pentru toate cerinţele fermierilor, adică de la 4 rânduri, cu diferite distanţe între rânduri, până la 36 de rânduri; atât semănători cu transmisie mecanică, cât şi semănători cu transmisie electrică; cu distribuţie de îngrăşământ, granulat sau lichid, cu inoculant etc.”, ne-a declarat Marius Mitra, reprezentant Solà în România.
Politica Solà pentru România
Atenţia acordată proiectării şi construcţiei semănătorilor este prioritatea companiei, indiferent de piaţa căreia i se adresează, după cum ne-a declarat Jordi Solà, CEO şi director general Maquinaria Agrícola Solà: ”Putem spune că nevoile fermierilor sunt aceleaşi. Pentru piaţa spaniolă, semănătorile trebuie să fie foarte solide şi rezistente, deoarece terenul conţine foarte multă piatră. În România, chiar dacă solul nu este la fel de dur, fermierii lucrează suprafeţe mult mai mari de teren, astfel că semănătorile noastre îşi păstrează şi şi-au dovedit rezistenţa în timp”.
În România, Solà lucrează cu o reţea de dealeri locali, deoarece „dealerii lucrează cu familia, tradiţional, şi fac afaceri cu fermierii «business to business». Ne interesează în primul rând profesionalismul şi, bineînţeles, o cât mai strânsă apropiere faţă de fermieri. Lucrăm atât cu dealeri locali foarte vechi ca prezenţă pe piaţă, cum este Agromec Ştefăneşti, dar şi cu dealeri noi, dar care sunt profesionişti şi se dezvoltă foarte bine, cum este Lumiri Agro pe partea de est, Smart Agro Machines pe partea de vest şi Cesivo Agricultură în Oltenia, zona de sud a României. Dar avem şi dealeri care se dezvoltă acum pe plan naţional, cum este Gamma Technik, care face parte din grupul Rodbun”, a afirmat Marius Mitra.
Ce semănători preferă fermierii români?
În general, în România sunt vândute cel mai bine semănătorile Solà de 6-8 rânduri. „Anul trecut am introdus şi pe piaţa din ţară o semănătoare pe 8 rânduri, cu cadru telescopic care se strânge pentru transport la 3,8 m. Aceasta ajută foarte mult fermierul la transport, în lucru, nemaifiind nevoie de cărucior sau de un tractor mai mare. Intră direct în câmp, se desface cu comandă hidraulică din tractor şi intră la semănat. Pentru această semănătoare avem un preţ special; practic, aceasta poate fi achiziţionată la un preţ mai mic decât valoarea de piaţă a semănătorilor concurente cu cadru fix. De asemenea, merg bine şi semănătorile mai mari, cu 12, 16 şi 24 de rânduri. Pentru toate utilajele noastre avem finanţare cu BNP Paribas, un pachet special cu avans 10%, prima rată în decembrie anul acesta, rate sezoniere (în septembrie şi decembrie) şi cu o dobândă foarte mică, subvenţionată de către noi, de numai 1,8% total/an. Există şi posibilitatea ca finanţarea să se facă prin credit extern şi prin leasing, o finanţare interesantă foarte apreciată de fermieri, una care nu blochează capital şi are condiţii avantajoase”, a informat Marius Mitra.
Generaţia tânără continuă tradiţia Solà
Aşa cum era de aşteptat, la miniconferinţa de presă organizată ad-hoc cu delegaţia de jurnalişti agrarieni din România, au avut amabilitatea să răspundă întrebărilor noastre: Jordi Solà Bonet – CEO Solà, Ginevra Solà Clotet – asistent director şi Ramón Aguirre – Business Development Manager Solà. Alături de Marius Mitra, translator şi ghid prin fabrica Solà, ne-a fost şi Puiu Ştefan Andronache – technical services assistent.
Ca urmare a calităţilor tehnice şi, desigur, a recunoaşterii valorii brandului, în Spania cota de piaţă a semănătorilor Solà este de circa 40-50% pentru semănătorile de prăşitoare: „Acum, din zece semănători care sunt vândute în Spania, 4 sau 5 sunt produse Solà. Iar jumătate din producţia noastră este vândută în afara Spaniei, la export, în state din Europa, Africa şi America”, ne-a declarat Jordi Solà.
De câţiva ani, o nouă generaţie a familiei Solà a început să lucreze în fabrică, iar Jordi Solà s-a arătat chiar foarte mândru că fiica sa – Ginevra Solà – va continua tradiţia familiei. Ginevra a trecut deja prin mai multe departamente ale companiei, pentru a cunoaşte procesul tehnologic şi etapele producţiei semănătorilor. Moştenirea de familie şi continuitatea o motivează în această hotărâre.
Marius Mitra: „Producem şi semănători la cerere, pentru clienţii mari, aşa-numitele maşini «custom-made» (”la comanda clientului”). Nu sunt mulţi producători care fabrică astfel de semănători”.
Jordi Solà: „Prin prezenţa noastră pe piaţa din România, Solà reprezintă o platformă de ieşire în Europa de Est, deoarece se află într-o zonă centrală pentru această regiune”.
Ginevra Solà: „În Spania, piaţa este oarecum saturată, astfel că posibilităţile de extindere sunt limitate; din această cauză, pentru următorii zece ani dorim să extindem afacerea în afara Spaniei, să cucerim cât mai multe pieţe externe. Proiectele noastre de viitor includ extinderea businessului şi în acest sens sunt analizate toate posibilităţile. Desigur că tot ceea ce include tehnologia de semănat este în lucru, dar şi alte domenii sunt în studiu”.
MAQUINARIA AGRÍCOLA SOLÀ – O AFACERE DE FAMILIE
La începutul anilor ’50, Andreu Solà Suarez, fiul unui fierar, a început să repare utilaje agricole şi mai apoi să construiască semănători simple în atelierul său din Calaf. Având un spirit antreprenorial înalt şi o preocupare naturală pentru dezvoltarea echipamentelor agricole, Andreu Solà a fondat întreprinderea ce avea să îi poarte numele, iar la începutul anilor ’60, Solà a devenit repede un sinonim pentru semănători în Spania. Aflat încă de la început în fruntea noilor tendinţe ale industriei constructoare de maşini agricole, Andreu Solà câştigă un loc pe piaţa de semănători din Spania, devenind o referinţă pentru numeroasele progrese tehnologice pe care maşinile sale le-au încorporat.
În anii ’80, Solà se distinge printr-un model care revoluţionează conceptul de semănătoare de precizie atât în Spania, cât şi în restul Europei – modelul de semănătoare EURO-888 permite ca semănatul şi fertilizarea să se efectueze într-o singură trecere şi să i se poată ataşa în faţă un implement compact care prelucrează şi pregăteşte patul germinativ. Acest model confirmă sloganul care identifică Solà: „Semănatul bine făcut” (“The well-made sowing”).
În anul 1996, Andreu Solà moare, la vârsta de numai 64 de ani, şi din acel moment, doi dintre fiii săi, Jordi şi Xavier, preiau conducerea companiei şi asigură continuitatea acesteia.
Urmează ani de schimbări structurale profunde în industrie şi în special în agricultură. Într-o Europă şi lume din ce în ce mai globalizată şi extrem de competitivă, Solà îşi extinde poziţia pe pieţele internaţionale, fiind prezentă acum în peste 30 de ţări şi îi este recunoscut meritul pentru numeroase inovaţii tehnice, expuse la cele mai importante târguri şi expoziţii de maşini agricole: SIMA (Paris), FIMA (Zaragoza), EIMA (Bologna) şi Agritechnica (Hanovra).
În 1996, Maquinaria Agrícola Solà achiziţionează marca LAMUSA şi know-how-ul asociat acestei companiei.
În 1999 începe comercializarea semănătorii pneumatice cu bine-cunoscutul „Accord System”, iar în 2003 începe dezvoltarea unei noi linii – PROSEM – de semănătoari de precizie.
În prezent, în structura de conducere a companiei a fost cooptată Ginevra Solà, a treia generaţie a familiei Solà (fiica lui Jordi Solà), ceea ce încurajează continuitatea şi viitorul companiei.
Un articol publicat în revista Ferma nr. 2/229 (ediţia 1-14 februarie 2019)