Germania fierbe! Există temeri serioase că protestele care încep mâine vor fi dejucate de extrema dreaptă.
Fermierilor li se alătură muncitorii din domeniul feroviar, șoferii de camioane și lucrătorii din HoReCa.
Pe 18 decembrie 2023, peste 1.500 de tractoare au blocat circulația pe străzile Berlinului. De atunci, sute de utilaje agricole „circulă” așa în multe alte orașe germane în semn de protest.
Data de 8 ianuarie 2024 este crucială pentru că protestatarii vor ieși, din nou, în stradă. Ei vor păstrarea subvențiilor pentru motorina utilizată în agricultură și scutirea de impozite pentru vehiculele agricole și forestiere. Acestea sunt propuse pentru eliminare în urma unei decizii a coaliției de guvernare. Astfel, sunt așteptate mișcări de stradă în mai multe orașe din Germania. Conform unui articol apărut în Berliner Zeitung pe 28 decembrie, fermierii intenționează să protesteze până când Guvernul renunță să le impună orice măsură de austeritate, scrie www.dcnews.ro
Protestele furioase ale fermierilor, transportatorilor și lucrătorilor feroviari riscă să fie exploatate de populiști precum Alternative für Deutschland, titrează www.theguardian.com
Chiar și unii fermieri se tem că noul spirit revoluționar ar putea intra direct în mâinile unei extreme drepte dinamice în Germania acestor zile.
Un protest de 8 zile la nivel național al agricultorilor, care implică blocaje de autostrăzi și descris de reprezentanții fermierilor drept „așa cum țara nu a mai experimentat până acum”, va avea loc, în ciuda revenirii parțiale a guvernului asupra reducerii subvențiilor la motorină și scutirilor fiscale pentru vehiculele agricole.
Aproximativ 100 de fermieri l-au blocat joi seară pe vicecancelarul și ministrul economiei, Robert Habeck, de la debarcarea de pe un feribot din nordul Germaniei, determinându-l să se întoarcă pe insula pe care și-a petrecut vacanța.
Transportatorii de marfă spun că se vor alătura protestelor fermierilor pentru a-și exprima nemulțumirea față de majorarea taxelor pentru vehiculele grele de marfă care a intrat în vigoare la începutul lunii decembrie, începând cu blocaje în centrele regionale și culminând cu un miting cu camioane în capitala Berlin, pe 18 și 19 ianuarie.
Uniunea Agricultorilor Germani a încercat să se distanțeze de „fanteziile violente ale unei lovituri de stat” și a criticat blocarea feribotului pe care se afla Habeck.
Reducerea subvențiilor la motorină, pe care guvernul intenționează să le introducă treptat până în 2026, va afecta mai degrabă fermele mai mici decât societățile agricole mari și s-ar putea dovedi deosebit de dureroasă pentru fermierii ecologici, care folosesc mai mult combustibil la hectar decât agricultura convențională.
Cu aproximativ 256.000 de întreprinderi care angajează aproximativ 2% din forța de muncă națională, sectorul agricol din Germania poate părea mic. Dar fermierii lucrează aproximativ jumătate din terenul Germaniei, iar reprezentanții lor subliniază că poziționarea geografică a țării, capacitatea de producție și calitățile solului ar trebui să însemne că acest domeniu are un viitor chiar și în aceste vremuri în care încălzirea globală schimbă modul în care Europa se raportează la activitățile agricole.
Reducerile subvențiilor care i-au înfuriat pe fermierii germani în această iarnă au fost oarecum impuse guvernului cancelarului Olaf Scholz de o opoziție care acum își freacă mâinile cu satisfacție.
O mare manifestație este programată la Berlin pe 15 ianuarie, chiar înainte de a se lua decizia Comitetului de buget al Bundestag cu privire la bugetul federal pentru 2024.