Japonezii sunt recunoscuți pentru inovația, eficiența și anduranța tehnologiilor pe care le propun. Iar dacă în industria auto, Toyota este liderul global, în agricultură sunt pe cale să pornească un nou trend. Conform publicației financiare The Economist tot mai mulți fermieri din Statele Unite decid să își achiziționeze mici camionete utilitare nipone.
Cunoscute în limbaj popular drept camionete Kei, aceste vehicule sunt foarte populare în toată regiunea pacifică a Asiei, datorită dimensiunilor lor compacte dar mai ales datorită versatilității și fiabilității de care dau dovadă. Deși pare greu de crezut, mulți dintre americanii din mediul rural renunță la ideea „cu cât mai mare cu atât mai bine” și sunt dispuși să treacă de la motorul de peste 440 CP (6.7L, V8) al unui Ford F250 (versiunea mai mare și mai puternică a modelului european Ford Raptor), la o camionetă cu doar 45 CP (660 cc), ale cărei dimensiuni rivalizează cu mașinile de oraș: 3 metri lungime, 1,5 metri lățime și 2 metri înălțime. Mai mult decât atât, în cele mai multe cazuri fermierii americani sunt dispuși să plătească costuri de transport și taxe vamale pentru o camionetă Kei cu o vechime de peste 25 de ani.
Ce le face atât de populare?
Dezvoltate în primii ani de după cel de-al Doilea Război Mondial, pe platforma vechilor motociclete și camionete ușoare destinate transporturilor militare logistice, camionetele Kei sunt astăzi aproape nelipsite din fermele japoneze. Fie că vorbim de vânzarea și livrarea legumelor sau a fructelor, de transportul furajelor sau de scurtele drumuri cotidiene, acest tip de vehicule împânzesc drumurile din regiunile rurale ale Japoniei. Mai mult decât atât, majoritatea producătorilor auto niponi au segmente dedicate (PickUp, DoubleCab,Van, etc) pentru aceste mini-utilitare, precum Suzuki Carry, Honda Acty, Daihatsu Hijet, Mazda Scrum și Subaru Sambar.
În ciuda motorului mic camionetele Kei sunt capabile să ajungă până la o viteză de 120 km/oră, iar pentru experiențele OffRoad și munca dintr-o fermă multe modele vin dotate cu sistem de cuplaj 4×4, tracțiune integrală cu diferențial. Deși nu impresionează cu nimic la exterior, greutatea redusă și spațiul optimizat până la cele mai mici detalii sunt garanția că orice ar trebui transportat ajunge fără nici o problemă în câmp. În plus consumul unui astfel de autovehicul variază, în funcție de marcă și de anul de fabricație, între 6,5 litri și 13,5 litri la 100 de kilometri, cu mult sub cei aproximativ 20 de litri ai unui Ford F250.
La ce folosesc fermierii americani o mini-camionetă?
Deși aceste camionete în miniatură ar putea da impresia că nu sunt practice, tocmai dimensiunile reduse reprezintă unul dintre atuurile lor pe piața americană.
„La un anumit moment am realizat că aveam nevoie de un vehicul utilitar pentru a retrasa limitele proprietății mele. Am căutat pe internet ofertele tuturor dealerilor din regiune, iar cel mai ieftin costa aproximativ 30.000 de dolari. Am vizionat un videoclip pe YouTube al acelui utilaj și în partea de jos era un comentariu care spunea – De ce nu iei în schimb o minicamionetă kei? M-am interesat ce sunt aceste mini-camionete și am decis să îmi cumpăr una.
În câteva luni conduceam o Honda Acty din 1997, pe care am cheltuit sub 4.000 de dolari, cu tot cu transport și taxe vamale. După ce am început să o folosesc în fermă mi-am dat seama că nu doar că a fost ieftină, dar la 1,5 metri lățime pot intra cu ea aproape în orice spațiu, chiar și în hambar sau în grajduri. Este uimitor de utilă, pentru că este combinația perfectă între un utilaj de fermă și un vehicul de transport”, a declarat fermierul Jake Morgan, din statul Carolina de Nord, în articolul celor de la The Economist.
Cererea mare pune presiune pe legislația a două țări
Conform aceleiași surse, în ultimii doi ani importul și înmatricularea camionetelor kei în Statele Unite ale Americii s-a triplat, atât pe segmentul vehiculelor agricole cât și în domeniul construcțiilor. Situația este cu atât mai surprinzătoare cu cât în Japonia este interzis prin lege exportul mini-camionetelor noi. Astfel s-a ajuns în situația în care unii fermieri japonezi achiziționează și înmatriculează camionete Kei cu scopul de a le redistribui colegilor americani drept autovehicule second-hand.
De partea cealaltă, legislația americană privind importul mașinilor de epocă, prevede că autovehiculele mai vechi de 25 de ani pot fi înmatriculate și pot circula pe drumurile publice, chiar dacă ele nu respectă aceleași caracteristici de siguranță ca ale mașinilor noi aflate la prima înmatriculare. Cum multe dintre modelele de camionete Kei nu au airbag-uri (devenite obligatorii în SUA), fermierii care își doresc să folosească mini-camionetele și pe drumurile publice se orientează către cele care au peste 25 de ani vechime.
Totuși, deși sunt utile în multe exploatații și ușor de întreținut, americanii din mediul rural se tem că legislația actuală va fi modificată, iar în locul ei nu va fi propus nici un act normativ care să le permită să importe și să utilizeze acest tip de camionete, după cum precizează cei de la The Economist.