”Există, mai ales printre fermierii din România, o cutumă care spune că tractorul trebuie să meargă cât mai turat ca să dezvolte o putere cât mai mare. Nimic mai fals! Când merg cu mașina pe autostradă cu 200 de kilometri la oră, merg cu 12.000 de turații?”, adaugă reprezentantul Claas România.
Cum folosesc clienții tractoarele Claas
Datele măsurate prin sistemul de telemetrie arată că, pentru tractoarele Axion 900, cu puteri între 320 CP și 445 CP, 21% din viața tractorului, acesta stă pe loc, fără să fie productiv, cu turația motorului la sub 1.000 rpm. 25% din timp, tractorul efectuează lucrări ușoare, cu încărcare pe motor sub 50%, 23% din timp efectuează lucrări de intensitate medie, cu încărcare pe motor de 50%-80%, 21% din timp este utilizat pentru transport și doar 18% din timp efectuează lucrări grele, care necesită încărcare pe motor mai mare de 80%.
Pentru tractoarele Claas de 215-295 CP (Axion 800), datele arată că acestea sunt utilizate pentru lucrări grele doar 8% din timpul de lucru și aproape o treime (29%) din timp sunt folosite la lucrări ușoare, care necesită încărcare pe motor sub 50%. Un tractor Axion 830 CMATIC cu PTO are nevoie de o turație a motorului de 1.800 rpm pentru a dezvolta puterea maximă de 235 CP, însă pentru 188 CP (80% din capacitatea motorului) este nevoie de doar 1.400 rpm.
La tractoarele de 120-205 CP (Arion 500 și 600), situația este oarecum similară. Acestea funcționează 34% din timp la lucrări ușoare și doar 9% din timp au nevoie de o încărcare a motorului de peste 80%.
Operare în siguranță
Scopul transmisiei automate este să utilizeze cea mai scăzută turație a motorului pentru a efectua orice tip de lucrare – lucrări grele de prelucrat terenul, erbicidat, cosit, transport, alte lucrări ușoare sau cu viteză foarte mică- în condiții optime.
Transmisia Claas CMATIC reduce consumul de combustibil al tractorului și crește eficiența și confortul operatorului.
Un aspect foarte important pentru siguranță este faptul că tractorul nu se mișcă de pe loc, dacă operatorul nu dorește acest lucru. ”În pantă, când operatorul ia piciorul de pe accelerație, tractorul se oprește, iar remorca stă nemișcată. Odată apăsată pedala de frână, prima care frânează este remorca, apoi frânează și tractorul, care rămâne nemișcat, astfel încât să nu producă accidente”, explică George Măndiță.
Transmisia CMATIC este disponibilă în echiparea standard la tractoarele Xerion și Axion 900, iar pentru seriile Arion 400, 500 și 600 și Axion 800 poate fi comandată, deocamdată, doar ca opțiune. În curând, va fi disponibilă și pentru tractoarele specializate, de puteri mai mici.
„La un tractor, diferența dintre 2.200 de turații și 1.400 de turații o să se traducă în 6.000 de lei pe zi la consumul de combustibil, fără nici o productivitate în plus.” – GEORGE MĂNDIȚĂ, Product manager tractoare Claas România
Cum se lucrează cu transmisia CMATIC
”Cu transmisia CMATIC, putem să utilizăm sistemul Claas Sequence Management astfel încât noi îi spunem tractorului operațiile și ordinea în care tractorul trebuie să le execute și, prin apăsarea unui singur buton, putem să intrăm în brazdă, să lăsăm implementul în poziția de lucru, iar tractorul își ia viteza pe care noi o setăm și merge apoi singur. La capăt de rând, la fel, prin apăsarea unui singur buton, tractorul își va reduce viteza, va ridica implementul din spate și nu ne rămâne decât să virăm și să reintrăm în brazdă.
În funcție de condițiile din teren, tractorul își reglează singur viteza cu care se poate deplasa. Operatorul dictează doar viteza de deplasare a tractorului, prin acționarea pedalei, prin manșa de comandă sau prin tempomat, iar transmisia și motorul comunică în permanență, pentru a asigura viteza de deplasare dorită de operator”, explică Dragoș Chircan, sales promoter tractoare Claas.
Dragoș Chircan
Fermierii au testat tractoarele Claas CMATIC
În luna septembrie, Claas România a organizat, la Universitatea de Științele Vieții din Timișoara și la ferma didactică a USAMV București de la Moara Domnească, întâlniri de lucru cu reprezentanții de vânzări ai dealerilor Agrocomerț Holding, Proinvest și Serv Class, cu fermieri și cu studenți, pentru a le explica și arăta concret avantajele transmisiei CMATIC și modul în care aceste informații ar trebui să ajungă la fermieri.
Timp de câte trei zile, cei care au venit la aceste întâlniri restrânse au putut testa, în lucru, tractoarele Claas cu transmisii CMATIC. La Timișoara, reprezentanții Claas România și ai Agrocomerț Holding au prezentat trei tractoare cu transmisii CMATIC: Arion 660 (182 CP), Axion 830 (250 CP) și Axion 870 (288 CP), puse la lucru cu grapele cu discuri Amazone Catros+ 4002-2TS și Catros+ 5002-2TS, și un tractor Arion 630 cu transmisie Hexashift.
Un fermier venit la Timișoara tocmai din Bistrița-Năsăud a decis să achiziționeze două astfel de tractoare.
Din luna noiembrie, Claas România va începe o serie de demonstrații în ferme ale clienților companiei.
TURAȚII INUTILE = BANI PIERDUȚI
În 80-90% din cazuri, transmisia automată CMATIC funcționează la 1.400 rpm, pentru că nu este nevoie de o turație mai mare, spune reprezentantul Claas România. ”Pe hârtie, diferența între 1.000 de turații, 1.400 de turații și 1.800 de turații ale motorului poate să nu pară mare, dar, dacă ne uităm la consumul de combustibil al tractorului, diferențele sunt uriașe”, explică acesta.
un articol de
VIOLETA MÂȚ