Marius Dorobanţu a renunţat anul trecut la domeniul automatizărilor industriale şi s-a stabilit la sat, în comuna Ţigănaşi, judeţul Iaşi. ”Doream de multă vreme să revin în satul în care am copilărit. Numai că am căutat să adun bani pentru a investi în sat. A durat aproape 19 ani până când am reuşit să creez o anumită resursă materială pe care să o aşez la temelia de la care să pornească povestea mea de investitor în satul natal”, ne spunea tânărul în vârstă de 44 de ani.
De ce carmangerie?
”În toţi anii cât am activat în alt domeniu, mă gândeam neîncetat la modalitatea de a dezvolta acasă, în satul unde am crescut, o activitate care să îmi amintească de bunica şi de timpurile când mă învăţa să gătesc, temându-se că se va stinge şi că eu nu voi putea supravieţui. După ani şi ani de căutări, de mâncat cu familia şi prietenii produsele pe care oricum le făceam de sărbători, a venit momentul 2018, când m-am decis şi am pornit proiectul de investiţii în carmangerie”, povestea Marius Dorobanţu.
Au construit totul de la zero
Din cauza alegerii greşite a firmei de consultanţă, implementarea proiectului a fost prelungită la 3 ani. Practic, deschiderea carmangeriei a fost în luna decembrie 2020, iar livrarea efectivă a debutat în luna ianuarie 2021.
Proiectul de investiţie a fost realizat prin măsura 4.2, prin AFIR beneficiind de o cofinanţare de 50%, fără TVA. Pentru asigurarea contribuţiei proprii de peste 115.000 de euro, soţii Marius şi Oana Dorobanţu au apelat şi la împrumuturi bancare. Au făcut două credite, deoarece fondurile proprii nu le-au ajuns, în condiţiile în care doar TVA-ul a fost de 46.000 de euro. Au construit totul de la zero, respectiv clădirea unităţii de producţie, clădirea magazinului propriu, echipamentele, instalaţiile, etc.
Câteva învăţăminte
”Toată experienţa mi-a relevat şi câteva învăţăminte, respectiv acelea de a avea curaj pentru a-ţi urma visul, de a risca într-o afacere ceea ce ţi-ai permite să pierzi şi, mai presus de orice altceva, să îţi selectezi foarte bine partenerii de lucru, deoarece o alegere greşită, în cel mai bun caz, îţi poate amâna proiectele, dacă nu chiar te poate duce către eşec”, puncta producătorul ieşean.
Materie primă de la producători locali
Pe partea de produse din carne de porc, materia primă este achiziţionată de la abatorul Sagrod Darabani, judeţul Botoşani, iar pe partea de oaie, carnea se achiziţionează de la fermierii din zona Țigănaşi. ”Încă mai avem crescători de ovine. În urmă cu două decenii, oamenii creşteau nu numai ovine-caprine, ci şi foarte multe vaci, porci, păsări. Ar creşte şi astăzi, dar, din păcate, nu au ce face cu marfa. Sper ca odată cu dezvoltarea noastră să revigorăm într-o anumită măsură creşterea mai multor categorii de animale în zona Țigănaşi”, spunea Marius Dorobanţu.
Pentru noi, ca producători, atestarea (produselor tradiţionale – n.r.) aduce şansa de a fi apreciaţi şi de a intra în atenţia consumatorilor
MARIUS DOROBANŢU
Tânăr investitor local
Trei produse atestate
La sediul fabricii de preparate din carne ”Carmangeria cu gust”, în ziua de 6 octombrie 2021, au fost înmânate oficial atestatele de produse tradiţionale pentru trei dintre preparatele din carne pe care le obţine familia Dorobanţu: costiţă afumată, cârnaţi gustul bunicii şi pastrama ţărănească.
”Obţinem 18 tipuri de produse din carne. După atestarea acestor trei produse tradiţionale, va urma atestarea altor două preparate, respectiv toba de casă şi pastrama de oaie, pentru care am început alcătuirea documentaţiei. Ne-a încurajat şi faptul că românii au început să devină adepţii produselor alimentare locale, căutând, totuşi, garanţii ale calităţii. Ori, obţinerea atestatelor de produs tradiţional tocmai acest lucru îl face, adică îi oferă consumatorului certitudinea că respectivul aliment este realizat cu materii prime sănătoase, că respectă o reţetă autentică străveche şi că nu se produce în condiţii de super-cosmetizare”, sublinia Marius Dorobanţu.
Comenzi online cu livrări la domiciliu
Încă de la începutul livrărilor, producătorul ieşean a avut succes, deoarece, pe lângă vânzările de la poarta unităţii, a acţionat şi pe segmentul comenzi online/livrări la domiciliu, ”Carmangeria cu gust” fiind inclusă pe platforma „Gust în Iaşi”, care reuneşte într-un magazin virtual producătorii locali mambri în Asociaţia ”Produs în Iaşi”.
Cerere mai mare decât oferta
”Pentru prepararea produselor din carne folosim ingrediente naturale simple, respectiv usturoi, sare, piper, boia dulce, cimbru, ienibahar, etc., iar pentru afumare folosim lemn de fag, importat sub formă de peleţi din Polonia. Practic, astăzi, cererea este chiar mai mare decât oferta şi, ca urmare, aplicăm metoda comenzilor programate din timp, inclusiv la magazin. Pe baza acestor comenzi realizăm şi producţia. Noi dorim să fie totul proaspăt şi, de aceea, nu prea lucrăm pe stocuri. Nici nu am avea cum, fiindcă, la urma urmei, nu suntem o unitate mare, cu activitate de tip industrial”, preciza micul investitor.
Un nou magazin la Iaşi
”Până la începutul anului 2022, avem în proiect să concentrăm, cumva, livrările din municipiul Iaşi, care se află la aproximativ 30 km, într-un spaţiu distinct şi propriu. Mai exact, vrem să mai deschidem un magazin, dar în Iaşi. De acolo ar putea fi ridicate inclusiv comenzile. Deocamdată, însă, ne preocupăm să finalizăm atestarea celorlalte două produse şi să mai diversificăm gama de preparate, deoarece zestrea de la bunica este bogată şi mai avem de pus în aplicare şi alte reţete de preparate, atât din carne de porc şi oaie, cât şi din carne de vită şi pasăre”, încheia antreprenorul ieşean.
un reportaj de
PETRONELA COTEA MIHAI
redactor Radio România Iaşi