Porumbul în depozitul achizitorului, contul gol! Vasile Adumitrascesei, un mic fermier din satul Pomârla, județul Botoșani, ne-a adus la cunoștință dificultățile întâmpinate în relația cu achizitorul PROAGRO SRL din Dorohoi, care, după cum susține fermierul, nu i-a achitat contravaloarea livrării a 76,6 tone de porumb, deși a trecut o lună și jumătate de la emiterea facturii!
PORUMBUL A FOST LIVRAT ÎN LUNA OCTOMBRIE!
„Eu am mai lucrat cu ei, cu ani în urmă și a fost bine, nu au fost probleme. Acum, nu știu ce s-a întâmplat, probabil fermierii mai mari știau, noi, ăștia mici, n-am știut”, a spus fermierul, explicând că inițial a avut încredere în companie, având experiență anterioară fără dificultăți.
Adumitrascesei a povestit cum a început să livreze porumbul către depozit, pe măsură ce recolta.
„Am dus boabele, am vorbit, prima dată am vorbit verbal, câte tone am, cât îmi dați pe kilogramul de grăunțe, și am început să duc la depozit. Am spus într-o zi, hai să facem contractul, dar mi-au spus că nu au foaie, adică nu au contractul tras la xerox”, a relatat fermierul.
Deși a continuat să livreze porumbul pe parcursul lunii octombrie 2024, problemele au început să apară când nu a primit un preț fix sau o formă scrisă a înțelegerii. „Și le-am spus: hai să facem contract, să-mi dai un preț, dar nu aveau nici un preț stabilit. Timp de două săptămâni am tot așteptat, iar între timp am aflat că nici alții nu primiseră bani pentru marfa livrată”, a continuat Adumitrascesei.
În cele din urmă, fermierul a decis să acționeze, consultându-se cu un avocat și emițând o factură pentru livrarea produselor sale.
„Pe 28 octombrie am facturat, cu achiziționatorul cu care colaborez, care este împuternicit de Proagro. În contract nu scrie nimic despre penalități pentru întârziere, iar ei nu mi-au spus niciodată când vor plăti”, a spus fermierul, subliniind lipsa unui termen de plată specificat în contract.
Avocatul i-a spus lui Vasile Adumitrascesei că, în lipsa unui termen prevăzut în contract, plata trebuie făcută la 30 de zile. Însă asta nu s-a întâmplat.
„Am trimis prin avocat o notificare către achizitor pentru a-mi achita factura în termen de 15 zile, termenul limită fiind 23 decembrie. Dar, acum, nu mai primesc niciun răspuns de la Proagro. Mai răspunde doar achiziționatorul, care spune că totul se va rezolva până la sfârșitul anului, dar sunt mulți fermieri în aceeași situație”, a adăugat fermierul.
”EU DIN AGRICULTURĂ ÎMI HRĂNESC FAMILIA!”
Vasile Adumitrascesei și alți fermieri din județul Botoșani se confruntă cu dificultăți financiare majore din cauza întârzierii plăților.
„Eu, între timp, mai am de plătit circa 150, 200 de milioane pentru inputuri și distribuitorul cu care lucrez mă amenință că îmi taie discounturile. N-am avut bani pentru motorină, nu am arat tot terenul și am pus culturi de toamnă mai puține, tot din cauză că nu am bani”, a explicat fermierul, care se află într-o situație economică extrem de dificilă.
În plus, seceta severă a afectat semnificativ recolta de porumb. Adumitrascesei a obținut o producție de aproximativ 3-3,5 tone pe hectar. „Seceta mi-a afectat recolta, dar am reușit totuși să scot 3-3,5 tone. Dar la ce mi-a ajutat dacă acum e contul gol? Cum mi-a spus un prieten: tot ai reușit să scoți ceva, față de alții, care nu au produs nimic; cu producția asta, ți-a trecut glonțul trecut pe lângă ureche, dar acum, acești debitori te-au ciuruit!”, a spus fermierul.
Încercând să afle detalii despre situația firmei Proagro, Adumitrascesei a aflat că firma ar fi deschis un alt cont, că are conturile blocate, dar că salariile angajaților sunt plătite la timp.
„Eu sunt un fermier mic și nu am cui mă adresa. Nu-i doare capul de nimic. Am înțeles că și-au primit salariile, dar pentru noi, fermierii, nu sunt niciun fel de soluții”, a concluzionat Vasile Adumitrascesei.
Cu o suprafață de 50 de hectare lucrate (porumb, soia, floare și grâu), agricultorul botoșănean se confruntă cu o presiune imensă din cauza întârzierilor la plata porumbului facturat.
„Eu lucrez singur, eu comand, eu execut, fără angajați, iar acesta este singurul venit din care îmi hrănesc familia. Acum, însă, nu știu cum o să mă descurc”, a încheiat fermierul, sperând că problema va fi rezolvată în cele din urmă.
PROAGRO: FERMIERII SĂ MAI AIBĂ PUȚINĂ RĂBDARE!
Am contactat telefonic reprezentantul companiei PROAGRO SRL din Dorohoi și ni s-a comunicat că societatea face în prezent toate demersurile pentru a achita facturile restante, în cel mai scurt timp posibil.
”Suntem în discuții cu banca pentru a ne face o linie de credit și atunci o să dăm drumul la plăți… cred că imediat în ianuarie. Dacă ni se aprobă linia de credit acuma în decembrie, o să dăm drumul la bani din decembrie, vă dați seama”, spune reprezentantul Proagro.
”Oricum ținem legătura și cu ei, cu băieții (n.r. – fermierii), le-am spus să aibă puțină răbdare, asta este situația. Cât de repede putem, onorăm plățile!
A fost anul ăsta nenorocit cum a fost la noi, Dorohoiul a fost calamitat, o tonă de porumb la hectar unde noi făceam 10 tone pe hectar…
Noi am scos și niște proprietăți la vânzare, poate reușim pe partea cealaltă, dacă nu reușim mai repede prin bancă. Dar cu siguranță o rezolvăm mai repede cu banca, demersurile sunt destul de înaintate”, ne-a declarat Costel Roșca, administrator PROAGRO SRL.
Conform listafirme.ro, societatea PROAGRO SRL este clasată pe locul 1 in Top Afaceri Romania, domeniul 5210: Depozitari, conform bilanțului pe anul 2023. În acest an, firma din Dorohoi este premiantă în 4 topuri, clasamente realizate de sursa citată.